Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Čína vypustila již druhou družici pro studium kosmického prostředí

Čína vypustila již druhou družici pro studium kosmického prostředí

Eínská nosná raketa Long March startující se sondou Tan Ce2 25.7.2004
V neděli odpoledne, Čína vypustila ze základny Taiyuan v severní Čínské provincii Shanxi, již druhou družici pro studium kosmického prostředí, pojmenovanou Probe-2, čínsky Tan Ce 2.

Družice je součástí čínsko-evropského programu pro sledování okolního kosmického prostředí, zejména magnetických bouří a interakce slunečního větru s pozemským magnetickým polem a s tím spojených rizik.

Družice navržená čínskými odborníky ve spolupráci s Evropskou vesmírnou agenturou, byla na oběžnou dráhu vynesena raketou Long March 2C/SM za necelých 30 minut. Na oběžné dráze má setrvat něco přes rok.

Předchozí družice Tan Ce 1 startovala rovněž z kosmodromu Taiyuan, západně od Pekingu, dne 29.prosince 2003. Obě čínské družice se zapojily do projektu, ve kterém při zkoumání zemské magnetosféry již působí čtyři družice ESA.

Tan Ce 2 se pohybuje po protáhlé polární dráze 682 x 38279 km o sklonu 90.1 stupňů. Ihned po dosažení plánované oběžné dráhy se rozvinula ráhna nesoucí magnetometr a celý systém, jak se zdá, pracuje normálně.

Projekt běží již od roku 1997, kdy ESA pozvala Čínskou vesmírnou agenturu (CNSA)ke spolupráci. Konkrétní dohody byly podepsány 9.července 2001.

Zdroj :Reuters, ESA tiskové zprávy

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.