Druhý start Super Heavy Starship

Autor: SpaceX
Starship dnes udělala další ohromný krok ve svém vývoji. Po více než půl roce nadešel druhý testovací start celé monstrózní sestavy Super Heavy Starship. Oficiálně nesl označení IFT-2, neboli Integrated Flight Test 2, v českém překladu Druhý integrovaný letový test. Jeho výsledek je více než pozitivní. Druhý let rozhodně předčil očekávání většiny odborníků na kosmonautiku a otevřel největší raketě všech dob cestu ke svým nemalým cílům.
Nejdříve však něco málo k historii. Projekt, který dnes známe pod jménem Starship, byl poprvé oficiálně představen veřejnosti v roce 2016. Prvního letového testu zmenšeného demonstrátoru se jménem Starhopper jsme se pak dočkali v létě 2019. Demonstrátor, který se již o něco více blížil Starship, byť stále připomínal spíše létající silo, byl dvakrát otestován v létě 2020. Ještě v tom samém roce se uskutečnil první letový test již skoro dokončené Starship do výšky 12,5 km. Podobné testy následovaly během prvního pololetí roku následujícího ještě čtyři. Poté nadešla delší odmlka plná ne tolik atraktivních testů. Dalšího pořádného milníku jsme se tak dočkali až v dubnu letošního roku.
Autor: Nic Ansuini/NASASpaceflight.com
Jak jsme již naznačili, při prvním letu se vyskytlo mnoho problémů, které bylo před tím druhým potřeba eliminovat. Musel být přepracován návrh startovní rampy, kam byl přidán systém pro zaplavení vodou, která je schopna eliminovat extrémní žár, tlak a hluk vytvářený motory při startu. Aby se neopakovaly problémy při oddělování stupňů, přepracovala se úplně metoda provedení tohoto kroku. Přešlo se k tzv. Hot Stagingu, tj. zažehnutí druhého stupně (Starship) v okamžiku, kdy je stále připojen ke stupni prvnímu (Super Heavy). Kvůli tomu muselo být přepracováno i spojení obou stupňů. Zajímavostí je, že díky tomu je nyní raketa ještě o něco málo vyšší, z původních 119 metrů se dostala na 120,8 metru. Dalším významným systémem, který doznal zásadní změny, se stal systém vektorizace tahu, řečeno jednodušeji, naklánění motorů. O to se při prvním startu staraly hydraulické jednotky HPU, které však explodovaly a Super Heavy tak ztratila možnost vektorizace, směřování, svého tahu. Pro druhý pokus tak byly nahrazeny spolehlivějšími elektrickými aktuátory. Vedle toho také došlo k úpravám letového softwaru, autodestrukčního systému nebo přidání teplotních senzorů či kontrolních kamer.
Autor: SpaceX
Autor: SpaceX
Největší raketa v dějinách lidstva se odlepila od startovní rampy na základně Starbase u vesničky Boca Chica na samém jihu Texasu u hranic s Mexikem ve 14:02:53 našeho času. Tentokrát již zcela bez obtíží, s elegancí a bez odlétajících kusů betonu. Všech 33 motorů Raptor pracovalo přesně podle plánu. Starship začala stoupat stále výš a výš k obloze a všechno běželo přesně podle plánu. Sestavě se opět podařilo úspěšně přestát fázi maximálního dynamického namáhání, tentokrát navíc se všemi funkčními motory. I náklon rakety byl stále v pořádku. Přibližně dvě minuty a 40 sekund po startu došlo k plánovanému vypnutí 30 motorů na stupni Super Heavy. Krátce na to nadešel kritický okamžik zmíněného Hot Stagingu, nejočekávanějšímu okamžiku celého testu. Šest motorů Starship se zažehlo ještě v době, kdy byla připojena k Super Heavy. Jen malý okamžik poté se však obě oba stupně úspěšně oddělily!
Autor: SpaceX
Podle plánu odvedly motory takřka celý dlouhý šestiminutový zážeh. Skončil asi jen o šest sekund dříve oproti plánu a Starship tak dosáhla takřka cílové oběžné dráhy. Krátce po dřívějším ukončení běhu motorů však i u samotné Starship zakročil autodestrukční systém a loď vybuchla. V té chvíli byla necelých 150 km nad zemským povrchem. Jelikož nedosáhla oběžné dráhy, její trosky krátce poté vstoupily do zemské atmosféry. Většina shořela, část podle spolehlivého zdroje v podobě astronoma Jonathana McDowella mohla dopadnout do Atlantského oceánu severně od Britských Panenských ostrovů.
Autor: X/SpaceX
Ze strany úřadu FAA tedy začne opět vyšetřování, bude však mnohem rychlejší. Největším problémem totiž při minulém startu byla právě chyba autodestrukčního systému a dopad trosek rampy do širokého okolí startovacího místa. Dalšího startu bychom se tak mohli dočkat hned začátkem příštího roku. Před ním se Spacex samozřejmě zaměří na to, proč oba stupně vybuchly a také na problém s odpadáváním tepelných destiček. Snímky totiž ukázaly, že již krátce po startu jich na lodi chybělo tolik, že by průlet atmosférou nepřežila. Opět je však důležité si uvědomit, že oproti předchozímu startu jde o mnohem menší chyby a příští start tak již možná vyjde přesně podle plánu. Zkrátka se máme do budoucna s tímto úžasným strojem opravdu na co těšit.
Pokud jste start ještě neviděli, můžete si ho celý užít zde. Zajímá-li vás celý systém Super Heavy Starship ještě více, můžete si přečíst komplexní článek se všemi informacemi o celém programu, který na našem webu vyšel u příležitosti prvního startu letos v dubnu.
Zdroje a doporučené odkazy:
[1] elonx.cz
[2] kosmonautix.cz