Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Evropská pozorovatelna pro ISS

Evropská pozorovatelna pro ISS

iss_kopule.jpg
ESA dokončila vývojovou fázi evropské pozorovací jednotky nebo "kopule", jak se pozorovatelně říká. Jde o nové zařízení, pro mezinárodní kosmickou stanici (ISS). Bude to pozorovací a kontrolní věž ISS s okny, která poskytnou široký výhled pro pozorování a řízení operací na vnější straně stanice. Kopule je podle současných plánů připravována k vypuštění na leden 2009.

Jednotka bude tlaková, s vnitřní atmosférou stanice. Umožní členům posádky ISS ovládat staniční robotickou ruku, nebo další přístroje či členy posádky nacházející se na vnější straně stanice. Kopule bude také používána pro výzkumné aplikace v oblasti pozorování Země nebo astronomické experimenty.

Projekt kopule je výsledkem dvojstranné výměnné dohody mezi evropskou vesmírnou agenturou a NASA, kde ESA poskytne kopuli pro ISS výměnou za raketoplánovou kyvadlovou dopravu evropského vybavení a experimentů ke stanici. Dokončení kopule a její předání do USA označuje konec vývojové fáze projektu, který začal 8.února 1999. Pod vedením Alenia Spazia působili jako hlavní dodavatelé CASA (Španělsko), APCO (Švýcarsko), SAAB Ericsson a Lindholmen Development (Švédsko), EADS Space Transportation (Německo) a Verhaert (Belgie).

Kopule o váze 1,8 tuny kopule je nyní připravena k přepravě do Kennedyho vesmírného centra na mysu Canaveral. Tam, projde závěrečnými testy a bude uskladněna než dojde k jejímu vypuštění a instalaci na ISS.

Zdroj: European Space Agency

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.