Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Evropská pozorovatelna pro ISS

Evropská pozorovatelna pro ISS

iss_kopule.jpg
ESA dokončila vývojovou fázi evropské pozorovací jednotky nebo "kopule", jak se pozorovatelně říká. Jde o nové zařízení, pro mezinárodní kosmickou stanici (ISS). Bude to pozorovací a kontrolní věž ISS s okny, která poskytnou široký výhled pro pozorování a řízení operací na vnější straně stanice. Kopule je podle současných plánů připravována k vypuštění na leden 2009.

Jednotka bude tlaková, s vnitřní atmosférou stanice. Umožní členům posádky ISS ovládat staniční robotickou ruku, nebo další přístroje či členy posádky nacházející se na vnější straně stanice. Kopule bude také používána pro výzkumné aplikace v oblasti pozorování Země nebo astronomické experimenty.

Projekt kopule je výsledkem dvojstranné výměnné dohody mezi evropskou vesmírnou agenturou a NASA, kde ESA poskytne kopuli pro ISS výměnou za raketoplánovou kyvadlovou dopravu evropského vybavení a experimentů ke stanici. Dokončení kopule a její předání do USA označuje konec vývojové fáze projektu, který začal 8.února 1999. Pod vedením Alenia Spazia působili jako hlavní dodavatelé CASA (Španělsko), APCO (Švýcarsko), SAAB Ericsson a Lindholmen Development (Švédsko), EADS Space Transportation (Německo) a Verhaert (Belgie).

Kopule o váze 1,8 tuny kopule je nyní připravena k přepravě do Kennedyho vesmírného centra na mysu Canaveral. Tam, projde závěrečnými testy a bude uskladněna než dojde k jejímu vypuštění a instalaci na ISS.

Zdroj: European Space Agency

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.

Úplněk