Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Interaktivně: Jak bude New Horizons zkoumat Pluto?

Interaktivně: Jak bude New Horizons zkoumat Pluto?

Sonda New Horizons u Pluta v uměleckých představách.
Autor: NASA

Už jen 3 týdny nás dělí od maximálního přiblížení americké sondy New Horizons k trpasličí planetě Pluto. Bude to mimořádný zážitek – poprvé spatříme neznámý svět a co víc – k jeho prozkoumání máme pouze jedinou možnost. Dnes jsme zvyklí, že sondy mapují povrch nejrůznějších těles hezky z oběžné dráhy, takže je na všechno dost času. Jenže New Horizons letí tak rychle, že není v jejích silách vstoupit na oběžnou dráhu kolem Pluta. Všechny fotky a další měření se tak musí povést na první dobrou. Žádná možnost opravy nepřichází v úvahu. Pomocí tohoto článku si vyzkoušejte, jak vlastně bude NASA v té rychlosti výzkum provádět.

Inženýři už naplánovali sekvenci pozorování během maximálního přiblížení. Jelikož jsou přístroje na sondě umístěné napevno a nemohou se otáčet, musí se naklánět celá sonda. V totmo článku Vám představujeme interaktivní vizualizaci, jak přesně by to mělo probíhat. Jak bude sonda kdy otočená, co bude zkoumat, jaké přístroje budou aktivní a tak dále. Animace vznikla díky aplikaci Eyes on the Solar system, kde můžete animaci sami ovládat – zpomalovat, zrychlovat, otáčet, jak je ctěná libost.

[1] Mise New Horizons k Plutu (a dále...)
[2] Pluto s Charonem rostou před očima

Převzato: www.kosmonautix.cz

Dušan Majer

Narodil se roku 1987 v Jihlavě, kde bydlí po celý život. Po maturitě na všeobecném soukromém gymnáziu AD FONTES vstoupil do regionální televize, kde několik let pracoval jako redaktor. Ve volném čase se věnoval kosmonautice. Postupně zjistil, že jej baví o tomto tématu nejen číst, ale že mnohem zajímavější je předávat tyto informace dál. Na podzim roku 2009 udělal dva velké kroky – jednak na internetu zveřejnil své první video o kosmonautice a navíc založil diskusní fórum o tomto oboru. Postupem času fórum rozrostlo o další služby a vznikl specializovaný zpravodajský portál kosmonautix.cz, který informuje o dění v kosmonautice. Rozběhla se i jeho tvorba videí na portálu Stream.cz. Pořad Dobývání vesmíru má sledovanost v desítkách tisíc a nasbíral již několik cen od Akademie věd za popularizaci vědy.

Štítky: Pluto a Charon, New Horizons (Pluto-Kuiper Express)

Trpasličí planeta (136472) Makemake

Animace pohybu trpasličí planety (136472) Makemake. Vyznačeny jsou polohy z 18.5.2020 a 1.6.2020. Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. 18.05.2020 od 21:39 UT 60x40s. 01.06.2020 od 21:31 UT 60x40s.