Jak bezpečně zlikvidovat vesmírnou stanici?

Autor: NASA
Zrovna nedávno, v pondělí 16. května, probleskla světem zpráva, že kosmická stanice ISS dokončila stotisící oblet planety Země od vypuštění jejího prvního modulu Zarja v roce 1998. Stanice za tu dobu urazila kolem Země vzdálenost rovnající se téměř letu k planetě Neptun, jak jsme vás informovali v našem článku. Jsou to hezké výsledky mezinárodní spolupráce, nicméně je nutné myslet na budoucnost. Jak dlouho tu ISS ještě bude? A co když dojde k jejímu zásadnímu poškození?
Provoz této stanice je nyní naplánován (dáno dohodou dvou hlavních provozovatelů, USA a Ruska) minimálně do roku 2024, z hlediska životnosti důležitých systémů na palubě může být komplex v bezpečném provozu podle odhadů techniků ještě o čtyři roky déle a kosmické agentury také projevují předběžný zájem toho využít, minimálně na americké straně by poté již měly snad následovat pilotované lety do vzdálenějšího vesmíru v rámci programu Orion.
Takže ISS může ukončit provoz až v roce 2028, čili máme ještě dost času přemýšlet o tom, jak 450tunové monstrum pak bezpečně zlikvidovat. Nebo ne? Co kdyby mnohem dříve došlo na stanici k události, která by ji vážně poškodila a vynutila si evakuaci astronautů připojenými loděmi? Sem si dosaďme, co nás napadne, dekompresi, zásah kosmickým smetím či mikrometeoritem, požár na palubě, rozsáhlou elektrickou poruchu, … Jde o teoretickou situaci. Každopádně může se stát, že ISS bude vážně poškozena, její posádka přistane nouzově na Zemi a nám nad hlavami budou kroužit neřízené stovky tun materiálu.
Autor: Huffingtonpost.com
Už jen na základě této zkušenosti se komise ASAP (poradní orgán NASA pro bezpečnost vzdušného i vesmírného provozu) delší dobu zajímá o scénáře likvidace stanice ISS, při kterých by nebyly ohroženy obydlené oblasti Země.
V roce 2013 před tuto komisi předstoupil tehdejší manažer programu ISS z Houstonu, Mike Suffredini, a snažil se zodpovědět její otázky. Jak tehdy vypadaly představy vedoucích programu?
Na ISS dochází ke kritickému poškození a její posádka přistává na Zemi v lodích Sojuz. Následuje dvoutýdenní perioda, během které se zhodnocuje stav orbitální stanice a padá rozhodnutí, zda tam poslat další astronauty a pokusit se ji zachránit, nebo ji řízeně zlikvidovat. Volí se možnost b) a čeká se dalšího půl roku, až stanice klesne na nižší orbitu přirozeným třením o zbytky zemské atmosféry (ISS „padá“ až o 100 metrů denně). Mezitím Rusko vypouští dvě lodě Progress, ty se připojují k ruské části ISS a přečerpávají palivo skrze spojovací uzly do nádrží modulu Zvezda, tvořícího srdce a mozek ruské části ISS. Motory modulu Zvezda plus pohonné jednotky obou Progressů se poté postarají o zbrždění celé stanice a její navedení do atmosféry k zániku.
Tolik z roku 2013, sám Suffredini ovšem tehdy dodával, že plán má hluchá místa a je nutné jej dopracovat.
K potěšení členů komise ASAP se to nyní děje. Na konci dubna například proběhlo v Johnsonově vesmírném středisku v Houstonu setkání amerických a ruských manažerů projektu ISS, kde se právě tato záležitost probírala a byly vytýčeny technické body, které je nutné ještě dořešit.
Autor: Universe Today
Představitelé NASA na jednání vznesli dále požadavky na to, aby řídící elektronika ISS byla funkční a připravena k akci ještě půl roku po evakuaci astronautů, tato stanice totiž nebyla navržena na bezpilotní provoz, chybějící ruka astronautů na palubě může vést k nemožnosti pracovat s některými systémy, ostatně proto také panovaly obavy o osud ISS po havárii raketoplánu Columbia a přerušení startů programu STS, stanici tehdy zachránily ruské dopravní kapacity.
Američané také na dubnovém jednání vyjádřili obavy, aby v nádržích neobývané stanice nezmrzlo palivo.
Autor: NASA
Likvidace ISS, resp. navedení komplexu do atmosféry, byla kdysi předběžně svěřena mohutné evropské lodi ATV, tento program však již skončil a vypadá to, že popravčí četa bude nakonec tvořena právě ruskými loděmi. Jejich tvůrci slíbili přípravy letového softwaru pro tento případ a rovněž další studování impulsu raketovými motory ve dvou osách v prostoru, což bude zřejmě při deorbitu ISS nutné.
V předchozích odstavcích jste si mohli přečíst, co přesně je nutné ještě technicky dořešit, abychom měli připravený plán bezpečné likvidace ISS v případě vážného poškození stanice. Malinko znepokojivé je, že nyní ho zjevně nemáme, hotov by však měl být přibližně v září 2017.
Když americký astronaut Jim Dutton přilétal v raketoplánu Discovery ke stanici ISS v dubnu 2010 a zabrán do papírů, počítačů a propočtů manévrů najednou stanici mimoděk zahlédl v okénku letounu, pomyslel si: „Proboha! Co to tady ti lidé postavili?!“ A je určitě dobré vědět, že její konstruktéři se snaží zabránit tomu, aby nám ISS jednou „spadla na hlavu“.
Zdroje a doporučené odkazy:
[1] NASASpaceFlight.com 13. 5. 2016
[2] Spaceflightnow.com 12. 5. 2016