Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  NASA identifikovala vadu pěnové izolace Columbie

NASA identifikovala vadu pěnové izolace Columbie

v_columbia-tank_01.jpg
Pěna z palivové nádrže, která při startu udeřila u náběžné hrany křídla raketoplánu Columbia a vedla tak k úmrtí všech sedmi astronautů na palubě byla vadná. Oznámila to NASA v pátek 13.8.2004.

Vesmírná agentura v pátek 13.8. zveřejnila, že testování potvrdilo defekt i to, že NASA nevěděla, že procedury nanášení pěnové izolace byly špatné.

Kus pěny o velikosti kufříku, z oblasti podpěry palivového tanku, se během startu, 16.ledna 2003, v 61 sekundě letu odlomil a zanechal po nárazu díru v tepelné izolaci křídla raketoplánu Columbia. Poškození zůstalo během 16 denní mise neodhaleno a při návratu do atmosféry způsobilo 1. února smrt všech astronautů na palubě.

Neil Otte, hlavní inženýr projektu vnější nádrže projekt o tom mluvil v Michoud Assembly Facility v New Orleansu. Chyba zřejmě nebyla v chemickém složení pěny, která izoluje palivový tank a předchází tvorbě ledu na jeho vnější straně, když je naplněna 19.000 hektolitry kapalného vodíku a kapalného kyslíku, ale ve způsobu jejího nanášení ručními stříkacími pistolemi.

Často při tom vznikaly mezery nebo prázdná místa, kde se při startu mohl rozpínat plyn a odtrhovat tak velké kusy izolace. Údajně k tomu docházelo až v 60% startů. Při startu Columbie odlomený kus pěny vážil jen 0,75 kg, ale ve spojení s rychlostí, kterou udeřil do křídla raketoplánu měl dostatečnou sílu, aby rozbil vyztužené panely tepelné ochrany křídla.

NASA již udělala rozsáhlé změny v aplikačním procesu nanášení izolační pěny, ale bude vykonána ještě řada testů a možná i další procedurální změny, než budou moci být palivové tanky znovu použity pro let. Nová certifikace tepelné pěnové ochrany palivového tanku je nyní největší překážkou. Nové standardy totiž vyžadují, aby se nemohl odtrhnout žádný kus pěny těžší než asi 15 gramů během prvních 135 sekund letu. A to je mnohem menší hmotnost než u kusů, které se zatím stále odlupují. NASA má k dispozici 11 těchto palivových nádrží. Předělání každé z nich přijde na 40 milionů dolarů.

Při příštím startu také má být na nádrži umístěna videokamera, která by měla zaznamenávat případné odtržení izolace. Kamera byla již jednou použita, při letu raketoplánu Atlantis v roce 2002. Objektiv kamery však byl rychle zašpiněn částečkami spalin raketových motorů. Nově bude umístěna tak, aby k tomu nemohlo dojít.

Zdroj: Reuters a Space.com
Převzato od Hvězdárny Uherský Brod




O autorovi



8. vesmírný týden 2020

8. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 17. 2. do 23. 2. 2020. Měsíc bude v novu, v první polovině týdne bude viditelný na ranní obloze spolu s planetami Mars, Jupiter a Saturn. Večer máme na obloze velmi jasnou Venuši a končí viditelnost Merkuru. Večerní obloha nabízí také dvě komety. Podařily se všechny plánované starty v čele se sondou Solar Orbiter. Odloženy byly jen Starlinky. Před 90 lety si Clyde Tombaugh poprvé všimnul Pluta.

Další informace »

Česká astrofotografie měsíce

B150 - Mořský koník

Titul Česká astrofotografie měsíce za leden 2020 obdržel snímek „Mořský koník“, jehož autorem je Evžen Brunner   „Mořský koník“…. kde bychom jej asi měli hledat? Samozřejmě náš první pohled nejspíš zamíří opravdu kamsi do mořských hlubin. A při troše štěstí jej tam uvidíme. Spatřit

Další informace »

Poslední čtenářská fotografie

M1 - Krabia hmlovina

Emisná hmlovina v súhvezdí Býk. Vzdialenosť asi 6.600 svetelných rokov. Pozostatok supernovy SN 1054.

Další informace »