Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  NASA identifikovala vadu pěnové izolace Columbie

NASA identifikovala vadu pěnové izolace Columbie

v_columbia-tank_01.jpg
Pěna z palivové nádrže, která při startu udeřila u náběžné hrany křídla raketoplánu Columbia a vedla tak k úmrtí všech sedmi astronautů na palubě byla vadná. Oznámila to NASA v pátek 13.8.2004.

Vesmírná agentura v pátek 13.8. zveřejnila, že testování potvrdilo defekt i to, že NASA nevěděla, že procedury nanášení pěnové izolace byly špatné.

Kus pěny o velikosti kufříku, z oblasti podpěry palivového tanku, se během startu, 16.ledna 2003, v 61 sekundě letu odlomil a zanechal po nárazu díru v tepelné izolaci křídla raketoplánu Columbia. Poškození zůstalo během 16 denní mise neodhaleno a při návratu do atmosféry způsobilo 1. února smrt všech astronautů na palubě.

Neil Otte, hlavní inženýr projektu vnější nádrže projekt o tom mluvil v Michoud Assembly Facility v New Orleansu. Chyba zřejmě nebyla v chemickém složení pěny, která izoluje palivový tank a předchází tvorbě ledu na jeho vnější straně, když je naplněna 19.000 hektolitry kapalného vodíku a kapalného kyslíku, ale ve způsobu jejího nanášení ručními stříkacími pistolemi.

Často při tom vznikaly mezery nebo prázdná místa, kde se při startu mohl rozpínat plyn a odtrhovat tak velké kusy izolace. Údajně k tomu docházelo až v 60% startů. Při startu Columbie odlomený kus pěny vážil jen 0,75 kg, ale ve spojení s rychlostí, kterou udeřil do křídla raketoplánu měl dostatečnou sílu, aby rozbil vyztužené panely tepelné ochrany křídla.

NASA již udělala rozsáhlé změny v aplikačním procesu nanášení izolační pěny, ale bude vykonána ještě řada testů a možná i další procedurální změny, než budou moci být palivové tanky znovu použity pro let. Nová certifikace tepelné pěnové ochrany palivového tanku je nyní největší překážkou. Nové standardy totiž vyžadují, aby se nemohl odtrhnout žádný kus pěny těžší než asi 15 gramů během prvních 135 sekund letu. A to je mnohem menší hmotnost než u kusů, které se zatím stále odlupují. NASA má k dispozici 11 těchto palivových nádrží. Předělání každé z nich přijde na 40 milionů dolarů.

Při příštím startu také má být na nádrži umístěna videokamera, která by měla zaznamenávat případné odtržení izolace. Kamera byla již jednou použita, při letu raketoplánu Atlantis v roce 2002. Objektiv kamery však byl rychle zašpiněn částečkami spalin raketových motorů. Nově bude umístěna tak, aby k tomu nemohlo dojít.

Zdroj: Reuters a Space.com

39. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 27. 9. do 3. 10. 2021. Měsíc bude kolem poslední čtvrti a v neděli zakryje jednu jasnější hvězdu. Aktivita Slunce je nízká. Očekáváme start další z družic série Landsat z kalifornského kosmodromu Vandenberg. Probíhají přípravy na misi Sojuz MS-19, která má k ISS vynést i režiséra a herečku. Před padesáti lety odstartovala k Měsíci sovětská sonda Luna 19.

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar).

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar). Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa se na obloze pohybovala souhvězdím Draka. Vzdálenost od Země 8.796 au, od Slunce 8.896 au. Rychlost pohybu po obloze 0.16 arcsec/min, jasnost podle efemeridy 17.7 mag.