Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  NASA úspěšně vypustila družici SWIFT

NASA úspěšně vypustila družici SWIFT

swift-launch-sm.jpg
NASA v sobotu ve 21:16 SEČ úspěšně vypustila družici SWIFT. Start se uskutečnil pomocí rakety Boeing Delta 2 ze startovacího komplexu 17A na mysu Canaveral. Asi 80 minut po startu byla družice úspěšně oddělena od druhého stupně rakety a úspěšně rozvinula své sluneční články.

NASA očekává, že družici se podaří ročně zaregistrovat a analyzovat více než 100 záblesků gama paprsků. Tyto záblesky jsou sice nejmocnější explozivní děje ve vesmíru, zároveň ale každý z nich trvá jen krátce, od několika málo milisekund po maximálně několik málo minut a nikdy se na stejném místě neopakují. Ve vesmíru se jich ale odehraje několik denně a SWIFT by jich mohl odhalit několik týdně.

Mezinárodní mise má pomoci rozřešit 35 let starou záhadu původu záblesků gama paprsků. Vědci nyní věří, že jejich exploze souvisí se vznikem černých děr, že jde o jakýsi jejich porodní výkřik.

Pro nalezení a sledování těchto záhadných záblesků nese SWIFT soupravu tří hlavních přístrojů. Burst Alert Telescope (BAT), přístroj zkonstruovaný ke zjištění a lokalizaci záblesků. Ty má zjistit a zaměřit nejpozději do 20 sekund. Družice se zároveň co nejrychleji natočí do směru odkud záření přichází a zaměří na to místo palubní rentgenový teleskop (XRT) a ultrafialově-optický teleskop (UVOT), které mají mnohem užší zorné pole. Právě tyto dalekohledy budou studovat dosvit výbuchu. Zároveň budou k místu záblesku naváděny pozemní dalekohledy a pozorování z kosmu i ze Země tak budou moci být později kombinována. Dosvit záblesků může trvat v rentgenové, optické i radiové oblasti po dobu několika hodin až týdnů a poskytne detailní informace o ději který v kosmu proběhl.

Mise SWIFT má operační centrum na universitní půdě, v Pensylvánské státní universitě. Na mezinárodní úrovni se na ní ale podílí řada partnerů, od amerických NASA Goddard Space Flight Center, přes General Dynamics, Penn State University, Los Alamos National Laboratory a Sonoma State University, přes anglické Mullard Space Science Laboratory a University of Leicester, až po italské ASI-Malindi ground station, ASI Science Data Center a Brera Observatory.

Zdroj: http://www.nasa.gov/swift, http://swift.gsfc.nasa.gov

Konjunkce Měsíce a Saturnu

Večerní focení na Šumavě i s kočičkou drcající do stativu.