Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Rusko chystá misi k Phobosu

Rusko chystá misi k Phobosu

Ruský kosmický program neuskuteční žádnou misi k Měsíci nebo planetám před rokem 2009. Může za to nedostatek peněz. Řekl to ve čtvrtek Eric Galimov, planetolog a ředitel Institutu geochemie a analytické chemie V.I.Vernandského při Ruské akademii věd. Bezpilotní mise by měla zamířit k Marsu a přistát na jeho měsíci Phobos. Mise k pozemskému Měsíci je v blízké budoucnosti nepravděpodobná, doplnil své prohlášení.

"Původně jsme pomýšleli na vypuštění návratové mise k Měsíci, už v roce 1997, " řekl Galimov pro AFP v Udaipuru, v severní Indii u příležitosti semináře o zkoumání Měsíce. "Vláda ale rozhodla, že lze vyslat jen jedinou misi. Proto jsme se rozhodli pro Phobos v roce 2005, ale nyní má program zpoždění a rok 2009 se jeví jako pravděpodobné datum. Přímým důvodem je nedostatek finančních prostředků a nepřímým důvodem je obecný nedostatek zájmu o vývoj vědy u nás."

Rusko bylo prvním národem, který vypustil v roce 1959 těleso na oběžnou dráhu okolo Měsíce, ale od roku 1996 nevypustilo žádnou samostatnou planetární misi, ve srovnání s 21 misemi Spojených států a pěti misemi Evropské kosmické agentury.

"Naše země prošla obtížnou dobou politického, sociálního a ekonomického přechodu. Výběr priorit je diskutabilní a věda nebyla první prioritou. Co se týče vědců, máme ještě problém jak je dobře zaplatit. To je také důvodem, proč máme potíže s mladou vědeckou generací. Podpora vlády je směšně nízká, "dodal ještě Galimov.

Galimov také řekl, že Rusko může v blízké budoucnosti nabízet své znalosti z kosmického výzkumu dalším národům jako třeba Indii, která zvažuje vypuštění sondy k Měsíci. K tomu má Rusko zkušenosti a mezinárodní spolupráce by mohla snížit náklady a redukovat čas.

Zdroj: AFP

29. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 7. do 21. 7. 2019. Měsíc bude v úplňku a nastane jeho částečné zatmění. Během noci je vidět Jupiter a Saturn, k nimž se přidává i Neptun a nad ránem Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Indie letí k Měsíci, koncem týdne čekáme dva starty k ISS. Hayabusa 2 provedla druhý odběr vzorků z planetky Ryugu. Raketa Proton-M vynesla dalekohled Spektr-RG, raketa Vega selhala. Před 50 lety přistáli lidé na Měsíci a před 25 lety dopadaly první kusy komety na Jupiter.

Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2019 obdržel snímek „Nočné svietiace oblaky“, jehož autorem je Jakub Zahuranec   Noční svítící oblaka, nebo „nočné svietiace oblaky“, v rodné řeči autora snímku Jakuba Zahurance ze Slovenska, jsou krásným úkazem. Chtělo by se říci