Start X-43A odložen
Třetí rychlostní pokus letounu X-43A byl pro drobné závady na přístrojového vybavení letounu odložen. Další let by měl být vykonán zítra. Za nejvýhodnější okamžik startu se pokládá doba mezi 2 - 4 p.m., PST, tedy okolo půlnoci našeho času 17. listopadu.
Rekordní let by měl proběhnout ve výšce 33.500 metrů, kam tři a půl metrový letoun vystoupá na špičce upravené rakety Pegasus. Ta odstartuje z podvěsu bombardéru B-52 ve výšce okolo 12.200 metrů. Při prvním letu musela být urychlovací raketa Pegasus i s letounem X-43A zničena, protože se odchýlila od stanoveného kursu. Při druhém letu dosáhl X-43A rekordní rychlosti 7.435 km/h a při plánovaném třetím letu by rychlost měla přesáhnout 10.000 km/h.
Až do startu jsou všechny tepelně namáhané hrany letounu důsledně chráněny speciálními kryty. Ochrana tepelně namáhaných částí není totiž řešena výhradně použitím odolného žáruvzdorného materiálu, ale hlavně speciálním nátěrem, který se skládá z mnoha jednotlivých vrstev. Tento nátěr je samostatným výzkumným úkolem v rámci celého projektu. Letoun, který neváží ani 1.300 kg, nemá žádné přistávací zařízení a není jej tedy možné po letu rozebrat a prozkoumat. Proto musí všechny testy proběhnout naprosto bezchybně a to jak během motorového letu, tak během následného plachtění k mořské hladině.
Náporový motor je jednou z možností jak pohánět budoucí dopravní prostředky, které by mohly dosáhnou až na samotný okraj kosmického prostoru nebo vykonávat mezikontinentální balistický let a přitom startovat a přistávat jako klasická letadla.
Podle: SpaceDaily
Převzato: Hvězdárna Uherský Brod