Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Střídání posádek ISS

Střídání posádek ISS

iss-crew-10-chiao-sharipov-bg.jpg
Desátá posádka mezinárodní kosmické stanice (ISS) má odstartovat z kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu už zítra, 13.října v 18:06 UT ke svému šestiměsíčnímu pobytu na palubě kosmické stanice.

Hlavním cílem této mise, kromě dlouhodobého pobytu vyplněného prováděním nejrůznějších vědeckých experimentů, je také dvojí opuštění kosmické stanice, přistání dvou bezpilotních zásobovacích lodí Progres a hlavně přílet prvního raketoplánu od doby havárie raketoplánu Columbia.

Velitelem 10. expedice je americký astronaut Leroy Chiao (44), který bude také vykonávat roli vědeckého důstojníka NASA. Ruský kosmonaut Saližan Šakirovič Šaripov (40) má také dva úkoly. Bude leteckým mechanikem mise a velitelem Sojuzu při příletu nové posádky. Chiao a Šaripov jsou čtvrtou dvoučlennou posádkou ISS.

S oběma astronauty při tomto letu poletí k ISS také podplukovník ruského vojenského letectva, kosmonaut Jurij Georgievič Šargin (44) při svém prvním letu do vesmíru. Na ISS stráví osm dnů a vrátí se zpět na Zemi s 9. posádkou odpoledne 23.října.

Chiao má doktorát z chemických technologií na Kalifornské univerzitě v Santa Barbaře. Pracoval v leteckém výzkumu a do týmu astronautů vstoupil v roce 1990. Je veteránem tří letů raketoplánu.

Šaripov je plukovníkem ruského vojenského letectva, bývalý bojový pilot a pilotní instruktor. Do týmu kosmonautů byl vybrán v roce 1990. Do vesmíru letěl poprvé na palubě raketoplánu Endeavour v roce 1998 při misi STS- 89, ke stanici Mir.

Posádka opustí kosmickou loď, poprvé v lednu a podruhé v březnu 2005, aby pokračovali v doplnění vnějšího vybavení stanice kompletní instalací sdělovacích zařízení na servisní jednotce Zvezda aby ISS byla připravena na přílet evropské bezpilotní zásobovací lodě ATV na sklonku roku 2005. Toto kosmické plavidlo může nést až 2,5 krát více nákladu než Progres. Při pobyti mimo stanici (EVA) budou mít oba na sobě ruský skafandr Orlan a použijí ruský vzduchový uzávěr Pirs.

Chiao se Šaripovem také uvítají raketoplán Discovery při letu STS- 114. Discovery mimo jiné poveze víceúčelový logistický modul (MPLM) a odveze nepotřebné staniční vybavení a odpadky. Astronauti mu přibalí věci, které se na stanici nahromadily od zrušení raketoplánových letů. Toto nepotřebné vybavení určené pro návrat na Zemi povezou jak STS- 114, tak i další let STS- 121.

Vědecké experimenty však budou pokračovat dále a to se zařízeními a vzorky které již na kosmické stanici jsou. Výzkumný program expedice 10 bude flexibilní. Některé experimenty se obejdou bez stálé obsluhy posádkou, Jiné jsou navrženy tak, aby fungovaly zcela automaticky.Další nákladní loď by měla k ISS přiletět koncem prosince, další pak v březnu příštího roku.

Chiao a Šaripov budou také pracovat se staniční robotickou rukou Canadarm2. Jejich aktivity se soustředí se na pozorování vnějšku stanice a trénink zacházení se zařízením.

Zdroj: SpaceDaily

39. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 27. 9. do 3. 10. 2021. Měsíc bude kolem poslední čtvrti a v neděli zakryje jednu jasnější hvězdu. Aktivita Slunce je nízká. Očekáváme start další z družic série Landsat z kalifornského kosmodromu Vandenberg. Probíhají přípravy na misi Sojuz MS-19, která má k ISS vynést i režiséra a herečku. Před padesáti lety odstartovala k Měsíci sovětská sonda Luna 19.

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar).

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar). Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa se na obloze pohybovala souhvězdím Draka. Vzdálenost od Země 8.796 au, od Slunce 8.896 au. Rychlost pohybu po obloze 0.16 arcsec/min, jasnost podle efemeridy 17.7 mag.