Závěrečná zkouška X-43A při Mach10
I když let bude trvat jen okolo 10 sekund, je největším problémem tepelné namáhání, vznikající třením o atmosféru. Při minulém letu rychlostí Mach 7 se náběžná hrana přídě letounu ohřála až na 1.315°C a při dnes zkoušené rychlosti Mach 10 to bude pravděpodobně až dvakrát tolik. X-43A je jen velmi malý bezpilotní stroj s délkou jen 3,65 metru a rozpětím křídel 1.5 metru, který startuje z podvěsu pod upraveným bombardérem B52 a počáteční rychlost potřebnou pro start náporového motoru mu udělí raketa Pegasus. X-43A slouží výhradně k vývoji a prověření technologie náporového proudového motoru pro lety ve velkých výškách vysokou nadzvukovou rychlostí. Pro výšky a rychlosti, při kterých tento motor pracuje, by se jinak musel použít raketový motor. Výhodou náporového motoru oproti raketovému je, že nepotřebuje ke svému chodu okysličovadlo a vystačí si jen s atmosférickým kyslíkem v koncentracích, při nichž už žádný jiný atmosférický motor není schopen pracovat.
Zdá se, že pokud se podaří při tomto letu rychlosti Mach 10 skutečně dosáhnout, bude program, který za sedm let své existence spotřeboval zhruba 250 milionů USD, ukončen. Vyplývá to, zatím neoficiálně, z úsporných opatření a stanovení priorit NASA pro další období.
Zdroj: SpaceDaily
Převzato: Hvězdárna Uherský Brod