Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Otevírá se největší 3D planetárium ve střední Evropě

Otevírá se největší 3D planetárium ve střední Evropě

Brno, Hamburk a Varšava – co mají tato tři města společného? Jsou to jediné evropské metropole, kde můžete navštívit skutečně veliké 3D planetárium. To nejnovější se přitom otevřelo právě na Kraví hoře, jen několik minut chůze od centra města.

Planetárium již neodmyslitelně patří ke Kraví hoře. V letošním roce si pro své návštěvníky připravila brněnská hvězdárna další technickou vychytávku, díky níž se stane jedním z nejlepších ve střední Evropě. Věřím, že nové 3D projekce zaujmou děti, dospělé, školy a další, kteří ocení tuto unikátní novinku. Petr Vokřál, primátor města Brna

Brno se pomalu a jistě stává hlavním městem vědy, výzkumu a inovací ve střední Evropě. Do pomyslné skládačky proto zcela zapadá i nová investice do 3D planetária, která zboří zcela hranice mezi fikcí a realitou. Jaroslav Kacer, náměstek primátora statutárního města Brna

Stereoskopické, též 3D planetárium přidává našim projekcím další rozměr. Jedná se o nenahraditelný zážitek, za kterým nyní nemusíte cestovat nijak daleko. Tedy, pokud se nespokojíte s brněnskou instalací… Podobně velikých zařízení je totiž na světě poskrovnu, v Evropě vlastně jen další dvě! Jiří Dušek, ředitel Hvězdárny a planetária Brno

Princip projekce 3D planetária je svým způsobem jednoduchý. Několik projektorů promítá 120 snímků za sekundu, polovina z nich je určena pro levé oko, polovina pro pravé. Diváci si pak nasadí speciální brýle, které aktivně komunikují s řídícím systémem planetária a ve vhodný okamžik – 60krát za sekundu, střídavě zakryjí levé nebo pravé oko. V lidském mozku pak vzniká výsledný dojem plastického obrazu.

Celý trik je ale výsledkem synchronizované práce celé řady naprosto synchronizovaných počítačů a na míru sesazených projektorů. Ty by se neobešlo bez dalších špičkových technologií – datové toky jsou natolik mohutné, že k propojení slouží výhradně optické kabely, aktivní brýle komunikují pomocí infračervených paprsků a velkoobjemová datová úložiště mají až 160 terabytů.

Součástí instalace nového projekčního systému byly i úpravy projekční plochy, tedy polokulovité konstrukce o průměru 17 metrů pokryté speciálními plechy s šedesáti miliony otvůrků pro ideální akustiku, polohovatelná sedadla s ergonomickým designem navrženým speciálně pro brněnské digitárium a také úpravy vizuálního systému ve vstupní hale.

Viditelnou změnou prošel i exteriér Hvězdárny a planetária Brno. Byly zvětšeny zatravněné plochy, které doplnily sedací prvky, dobíječky pro mobilní telefony a možnost připojit se na veřejnou wi-fi.

Naši misi charakterizují tři slova: fascinace, inspirace, motivace. Snažíme se ukázat, jak úžasný je svět kolem nás. A vlastně i v nás. Jak to všechno funguje, že je to neuvěřitelně složité, a přitom to zapadá do sebe. Každému, kdo má všech pět pohromadě, musí být také zřejmé, že jen a pouze díky práci vědců, jejich kritickému způsobu myšlení, kdy nejsou důležité pojmy či dojmy, ale důsledně a nezávisle ověřovatelná fakta, žijeme tak pohodlně. No a zvídavější návštěvníky doufám, přivádíme k zájmu o vědu. Jiří Dušek, ředitel Hvězdárny a planetária Brno

Projekt 3D planetária realizovalo mezinárodní konsorcium společností RSA Cosmos a Nowatron Elektronik. Sedačky vyrobila společnost Kinoexport dle návrhu Josefa Vojtka. Autorem architektonického návrhu je Martin Rudiš, audiovizuálního řešení Christophe Bertie a Petr Valehrach. Za Hvězdárnu a planetárium Brno sehráli zásadní roli Jiří Dušek, Tomáš Hladík, Pavel Gabzdyl, Ondrej Kamenský, Pavel Karas, Jan Píšala a Jiří Severin. Celkové náklady dosáhly výše 45 milionů korun a byly hrazeny z rozpočtu města Brna.

Aktuální program největšího 3D planetária ve střední Evropě najdete na www.hvezdarna.cz