Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Pozorování Slunce na vlakovém nádraží

Pozorování Slunce na vlakovém nádraží

Pozorování Slunce přenosnými dalekohledy
Budete-li v sobotu 29. září 2012 cestovat přes Valašské Meziříčí, můžete se zúčastnit oslav 120. výročí zprovoznění železniční trati z Valašského Meziříčí do Rožnova pod Radhoštěm. Vlastním programem přispěje rovněž Hvězdárna Valašské Meziříčí, která ve spolupráci s Valašskou astronomickou společností zajistí na stanovišti u vlakového nádraží pro zájemce pozorování Slunce přenosnými dalekohledy.

Na jubilující trať budou v tento den vypraveny dva páry historických vlaků, ve Valašském Meziříčí se předvedou současné i historické stroje různých železničních firem. Návštěvníci mohou využít netradiční atraktivní jízdu motorovým vozem po celé stanici a depu kolejových vozidel.

Kromě velkých lokomotiv se předvede i lokomotiva a vůz Rajnochovické lesní železnice a menší a ještě menší železnice: například parní lokomotiva, v níž stačí k přikládání polévková lžíce, nebo lokomotiva, kterou musí strojvedoucí doprovázet podél koleje svižným krokem či během.

Hvězdárna Valašské Meziříčí bude v tento den mimořádně otevřena, zájemci se mohou seznámit s jejím vybavením, navštívit historický objekt Ballnerovy hvězdárny z roku 1929 a rovněž pomocí dalekohledů pozorovat Slunce. Protože je hvězdárna vzdálena od vlakového nádraží asi půl hodiny pomalé chůze do kopce, bude přepravu zájemců zajišťovat zdarma historický autobus.

Za jízdenku na hvězdárnu

V rámci oslav 120. výročí železniční trati Valašské Meziříčí - Rožnov pod Radhoštěm se můžete svézt historickým vlakem, který bude vyjíždět z Valašského Meziříčí v 8:30 a ve 12:30 s příjezdem do Rožnova pod Radhoštěm v 9:08, resp. ve 13:10 hodin. Zpět z Rožnova do Valašského Meziříčí bude historická souprava odjíždět v 9:25, resp. ve 14:30 hodin.

Držitelé zvláštních jízdenek opravňujících k jízdě historickým vlakem je mohou využít rovněž k "jízdě" na hvězdárnu. Jejich majitelé budou mít v sobotu 29. září 2012 vstup zdarma do všech objektů Hvězdárny Valašské Meziříčí, kde se mohou zúčastnit prohlídky zařízení, pozorování Slunce dalekohledem a dalších programů. Ostatní návštěvníci zaplatí obvyklé vstupné: dospělí 40 Kč, mládež 30 Kč, děti do 6 let zdarma.

Srdečně zveme všechny milovníky cestování vlakem a zájemce o astronomii.

Podrobnější informace na stránkách Hvězdárny Valašské Meziříčí.

Štítky: Slunce, Pozorování

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.