Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Pozoruhodné sluneční hodiny

Pozoruhodné sluneční hodiny

Netradiční výzdoba včetně slunečních hodin v Tlumačově
Autor: Miroslav Šulc

Na velmi zajímavé sluneční hodiny jsem „narazil“ v letošním létě v jednom zemědělském podniku v chodské obci Tlumačov. Jak je patrné na fotografiích, jsou instalovány spolu se značně netradiční výzdobou na budce, o jejímž účelu patrně není nutno pochybovat. Sluneční hodiny na zařízení tohoto druhu se asi obvykle neinstalují.

Druhou zvláštností je ukazatel hodin. Nejeví žádné stopy poškození, pročež nutno soudit, že výrobce hodin buďto nerozuměl podstatě věci nebo vytvořil model pro tropické oblasti. Nejspíše mu to bylo ale lhostejné, patrně šlo o to, aby tam vůbec nějaký ukazatel byl.

Kvalita omítky budky a připevněné tabulky napovídají, že tvůrce měl určitý smysl pro estetiku a kulturní památky svého druhu.

Pokud však chce čtenář vidět skutečně pěkné a moderní sluneční hodiny, doporučuji, aby se prošel ulicí Zengrovou v Brně-Židenicích.

Netradiční sluneční hodiny na netradičním místě v Tlumačově Autor: Miroslav Šulc
Netradiční sluneční hodiny na netradičním místě v Tlumačově
Autor: Miroslav Šulc

Štítky: Sluneční hodiny

25. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 20. 6. do 26. 6. 2022. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto. Měsíc bude v poslední čtvrti. Ráno můžeme vidět všechny okem viditelné planety v pořadí, jak jdou od Slunce. Mezinárodní vesmírná stanice vykonává své přelety přes Slunce i Měsíc. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) prochází kolem hvězdokupy IC 4665. Uskutečnily se tři starty Falconu 9 ve dvou dnech. Očekáváme také start rakety Ariane 5 a možná i Electronu s technologickou družicí na dráhu kolem Měsíce. Před 100 lety se narodil britský astronom zabývající se Měsícem Ewen Whitaker a 95 let uplynulo od narození známého amatérského objevitele komet Williama Bradfielda.

M 101,JEDNA SNIMKA