Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Druhý mezihvězdný návštěvník přilétl od hvězdy Kruger 60

Druhý mezihvězdný návštěvník přilétl od hvězdy Kruger 60

Umělecké ztvárnění komety 2I/Borisov a hvězdného systému Kruger 60
Autor: NASA/SOFIA/Lynette Cook/Sci-News.com

Podle nové studie, kterou zveřejnili astronomové z univerzity Adama Mickiewicze v Poznani a z kosmického výzkumného centra Polské akademie věd vyplývá, že druhý mezihvězdný návštěvník Sluneční soustavy – kometa 2I/Borisov – k nám nejpravděpodobněji přilétl ve směru od binární hvězdné soustavy, dvojice červených trpaslíků Kruger 60.

Kruger 60 je vizuální binární hvězdný systém nacházející se v souhvězdí Kefea (Cepheus). Dvojice je také známa jako DO Cephei, HD 239960, Gliese 860, BD+56 2783, HIP 110893 a ADS 15972 podle seznamů v různých katalozích. Jedná se o desátou nejbližší vícečetnou hvězdnou soustavu; v současné době ji dělí od Slunce 13,15 světelného roku. Ke Slunci se pomalu přibližuje.

Dvojhvězda Kruger 60 je pojmenována po německém astronomovi Adalbertu Krugerovi, který soustavu objevil v roce 1873.

Soustavu tvoří dvě hvězdy spektrální třídy M (červení trpaslíci) – Kruger 60A a Kruger 60B – které oběhnou navzájem kolem sebe jednou za 44,6 roku.

Kruger 60A dosahuje zhruba 27 % hmotnosti Slunce, její poloměr činí 35 % slunečního poloměru. Hvězda Kruger 60B je menší, má pouze 18 % hmotnosti Slunce a 24 % průměru Slunce.

Piotr Dybczynski z Astronomical Observatory Institute na univerzitě Adama Mickiewicze v Poznani se svými spolupracovníky zjistil, že Kruger 60 je vhodným kandidátem pro domovskou soustavu tělesa 2I/Borisov, což je kometa mezihvězdného původu objevená 30. 8. 2019.

Astronomové analyzovali 548 pozorování mezihvězdného návštěvníka Sluneční soustavy dostupných v datech Minor Planet Center International Astronomical Union (Centra pro malé planetky Mezinárodní astronomické unie – IAU).

Modelovali pohyb komety, Slunce a 647 hvězdných soustav na základě seznamu těles potenciálně ovlivňujících pohyb komety. Zjistili, že zhruba před miliónem roků kometa 2I/Borisov procházela kolem binárního systému Kruger 60 ve vzdálenosti 5,7 světelného roku mimořádně malou rychlostí 3,43 kilometrů za sekundu.

Jak bude současná dráha této komety postupně určována s větší přesností, minimální vzdálenost mezi kometou a hvězdou se může změnit, avšak její relativní rychlost zůstane velmi malá, z čehož vyplývá, že kometa 2I/Borisov může pocházet právě ze soustavy Kruger 60,“ prohlásili astronomové.

Článek byl publikován 24. září 2019.

Štítky: Kruger 60, Mezihvězdná kometa 2I/Borisov