Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Kometa ISON bouří, už je vidět i bez dalekohledu

Kometa ISON bouří, už je vidět i bez dalekohledu

Kometa ISON 12. listopadu. Autor: Michael Jäger.
Kometa ISON 12. listopadu.
Autor: Michael Jäger.
Dlouho očekávané kometě ISON narostl druhý ohon, jak se přibližuje ke Slunci. Ve středu 13. listopadu ráno zaznamenalo několik pozorovatelů nezávisle na sobě prudké zjasnění komety. Ta skokově zjasnila o cca 1 mag a její jádro zdvojnásobilo produkci vody. Kometě při cestě ke Slunci zbývají už jen dva týdny, pomalu se tak na ranní obloze přibližuje obzoru a do samotného průletu se budou podmínky její viditelnosti už jen zhoršovat. Navíc je stále nejasné, zda se průletu dožije. V těchto dnech již ale pozorovatelé hlásí její viditelnost pouhýma očima.

Silné zjasnění

Kometa ISON 14. listopadu 2013. Autor: Joel Short.
Kometa ISON 14. listopadu 2013.
Autor: Joel Short.
Zatímco v uplynulých dnech kometa příliš nezjasňovala, ve středu ráno to dohnala skokovým zjasněním. První přišla zpráva z 60cm dalekohledu TRAPPIST, který je umístěn na Evropské jižní observatoři v Chile na La Silla. Ten pravidelně monitoruje produkci vody z jádra této komety. Sublimující voda je hlavním „palivem“ kometární aktivity. Produkce molekul OH se zdvonásobila na 2x1028 za sekundu. Vedlejším produktem bylo celkové zjasnění komy – ta byla o cca 1 mag jasnější než předešlou noc. Zároveň se zvýšila i producke prachu. Je otázkou, zda pozorované zjasnění znamená reaktivaci zatím dost slabé komety, nebo to souvisí s možným zánikem jádra, které někteří astronomové očekávají.

Dva ohony

Doposud jsme u komety mohli pozorovat poměrně výrazný a dlouhý prachový ohon. Začátkem listopadu začali první astrofotografové pozorovat jakési zdvojení, ze kterého začal růst druhý ohon. Jedná se o tzv. iontový ohon tvořený z ionizovaných molekul plynu unášených slunečním větrem. „Poryvy“ tohoto větru způsobené eruptivní aktivitou Slunce mohou způsobit krátkodobé přetržení ohonu. Něco takového bylo možné vidět na jednom snímku ze středečního rána.

Viditelnost komety

Kometa ISON na ranní obloze. Autor: Chris Wyatt.
Kometa ISON na ranní obloze.
Autor: Chris Wyatt.
Kometa ISON se v současné době nachází v souhvězdí Panny nízko nad východním obzorem a nejlépe je vidět po páté hodině ranní. Vidět je malými dalekohledy a binokuláry. Díky rychlému přibližování ke Slunci, které vyvrcholí večer 28. listopadu, se budou podmínky viditelnosti prudce zhoršovat. V neděli 17. listopadu ji nalezneme jen nízko nad jasnou hvězdou Spica. Poslední šance vidět kometu před průletem u Slunce bude zhruba v půl šesté ráno za jasného svítání poblíž planet Merkur a Saturn. Následně budeme moci její vývoj sledovat online na snímcích z družice SOHO snímající těsné okolí Slunce. Pokud přežije, objeví se opět začátkem prosince na ranní a později i na večerní obloze. V prosinci by měly nastat nejlepší podmínky pozorovatelnosti a kometa by mohla být vidět okem s výrazným ohonem. Pokud tedy přežije…

Aktuální stav (15. listopadu 2013)

Srovnání komet ISON a WM1 LINEAR. Autor: B. Gary, T. Scarmato, M. Mattiazo.
Srovnání komet ISON a WM1 LINEAR.
Autor: B. Gary, T. Scarmato, M. Mattiazo.
Kometa zjasnila už o 2,5 mag a dosáhla zatím téměř 5 mag jasnosti a je již slabě viditelná pouhým okem. Její hlava připomíná spíše hvězdu. Zatím nic nepoukazuje na to, že by kometa zanikala, naopak spíše se „probouzí k životu“. Pokud vydrží, může po průletu kolem Slunce připravit na naší obloze nádhernou kometární show. Dle astronomů pracující s dalekohledem TRAPPIST narostla produkce molekul vody osminásobně za uplynulých 24 hodin. Produkce prachu vyjádřená parametrem Afrho narostla oproti hodnotám před zjasněním téměř 17×! Zásadní význam mají nyní snímky s vysokým rozlišením zachycující vnitřní strukturu komy. Ty by měly odhalit, zda dochází k rozpadu jádra, nebo naopak k jeho reaktivaci. První analýza snímků provedená americkým astronomem Brucem Garym ukazuje na možnou přítomnost tří jasných výtrysků z jádra. To by tedy mělo stále existovat a nyní z něj proudí značnný objem hmoty do komy a následně do ohonu. Předpovídat jasnost komety je nyní nemožné. Je třeba počkat, jaké jasnosti ještě dosáhne a jak bude jas dále růst, až se po zjasnění trend ustálí.

Událost je silně podobná outburstu jiné dlouhoperiodické komety označené C/2000 WM1 (LINEAR), která původně dosti zbrzdila zjasňování a po průletu perihelem zjasnila o 3 mag. Na snímku je srovnání struktur v komě poblíž jader komet. Na levé straně vidíme snímek komety ISON (autor Bruce Gary) zpracovaný Toni Scarmatem, na levé straně je snímek komety LINEAR od Michaela Mattiaza.

Převzato: Společnost pro MeziPlanetární Hmotu, sledujte novinky o kometách na Facebooku.

Dále doporučujeme:
[1] Světová galerie na Spaceweather.com