Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Kometa NEOWISE výrazně jasná

Kometa NEOWISE výrazně jasná

Kometa C/2020 F3 (NEOWISE) ráno 2. července spolu s NLC z Proseče na Chrudimsku
Autor: Petr Horálek

2. července ráno zaznamenali astrofotografové po celé Evropě, včetně Petra Horálka z ČR, jasnou kometu C/2020 F3 (NEOWISE), která se teprve začíná vzdalovat z jasné záře Slunce. Ještě 27. června jsme ji mohli pozorovat v koronografu sondy SOHO a mezitím se ukázalo, že její jasnost neklesá, naopak vyhoupla se až někam k úrovni, jakou mají nejjasnější hvězdy oblohy.

Letošní rok by se dal s nadsázkou nazvat rokem rozpadlých nadějných komet. Proto informovat nyní veřejnost o další nadějné kometě už se jeví trochu jako troufalost. I proto jsme dosud o této kometě raději moc nehovořili a pouze zmínili, že poté, co zmizela z jižní oblohy, byla mezi 22. a 28. červnem vidět v koronografu LASCO C3 vesmírné observatoře SOHO.

Kometa C/2020 F3 (NEOWISE) zaznamenaná koronografem SOHO. Pozice odpovídají zhruba 11. hodině UT každého dne od 23. do 27. června. Slunce je na snímku vyznačeno bílým kolečkem pod terčíkem, který ho zakrývá. Autor: SOHO/NASA/ESA/M. Gembec
Autor: SOHO/NASA/ESA/M. Gembec
Kometa se měla sice objevit na naší obloze během července, ale má být velmi nízko nad obzorem a očekávalo se spíše, že bude slabší a na soumrakové obloze obtížně viditelná. Podle posledního vývoje na záběrech LASCO C3 se však koncem června ukázalo, že kometa poměrně výrazně zjasnila a v tomto trendu mohla v ideálním případě ještě pokračovat na začátku července.

Teprve ráno 2. 7. ale potvrdilo, že tyto naděje nemusí být liché, protože kometu se podařilo zachytit na velmi světlé soumrakové obloze zhruba v podobě, jako jsme mohli naposledy pozorovat kometu McNaught v lednu 2007. Tato kometa byla tehdy mimochodem ještě jasnější a byla dokonce vidět ve dne na modré obloze i pouhým okem a poté předvedla neuvěřitelně krásné divadlo na jižní polokouli.

Poslední informace jsou tedy takové malé připomenutí, že pozorovat komety na velmi světlé obloze poblíž obzoru má někdy smysl a vzhledem k tomu, že tato kometa se ještě v dalších dnech vyhoupne přeci jen trochu výše, dá se očekávat, že by měla být snadným cílem fotografů, pokud nebude zakalená obloha. A kdoví, možná bude vidět nejen triedrem, ale dokonce není vyloučeno, že ji spatříme v tak nepříznivých podmínkách i pouhým okem. Nezbývá než počkat a zkusit to.

Polohy komety C/2020 F3 (NEOWISE) v ranních hodinách během července 2020 Autor: Petr Horálek/Stellarium
Polohy komety C/2020 F3 (NEOWISE) v ranních hodinách během července 2020
Autor: Petr Horálek/Stellarium

Kometu najdeme každé ráno opravdu jen velmi nízko nad obzorem. Naštěstí máme už někteří natrénováno z května, kdy jsme často marně lovili kometu F8 SWAN. Petr Horálek připravil jednoduchou mapku, která vám pomůže se zorientovat. Věřme, že se nám kometa předvede v tom nejlepším světle a stane se pěknou kometou léta. Už teď víme, že jde o nejjasnější kometu snad minimálně od komety Lovejoy v roce 2011 a už zmíněné komety McNaught, které obě nebyly na naší obloze v tom nejlepším vůbec vidět.

Fotogalerie čtenářů z Česka a Slovenska je na našem webu k dispozici zde.

[1] Blog Petra Horálka
[2] Přehled aktuálních komet na obloze
[3] Projekt NEOWISE

27. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 7. do 10. 7. 2022. Měsíc bude v první čtvrti. Planety jsou vidět na ranní obloze. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) se pohybuje souhvězdím Hadonoše. Aktivita Slunce je nízká. SLS je zpět ve VAB po úspěšném testu. Starship 24 a Super Heavy B7 poprvé se všemi motory. Před čtvrtstoletím se podařilo první úspěšné přistání na Marsu od mise Viking ze sedmdesátých let 20. století.