Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  NASA snížila na nulu pravděpodobnost srážky Země s velikým asteroidem v roce 2036

Asteroid Apophis Autor: NASA
Asteroid Apophis
Když američtí astronomové v roce 2004 objevili asteroid Apophis a provedli prvotní propočty jeho dráhy, zajisté je polil studený pot – výsledky ukázaly dva velmi blízké průlety kolem Země v letech 2029 a 2036, oba s možností srážky, Apophis je přitom těleso s nemalými parametry. Nebezpečí v roce 2029 se postupem času a dalším výzkumem podařilo vyloučit, Damoklův meč, datovaný sedm let poté, však nad Zemí zůstal viset. K jeho eliminaci upřesněním parametrů dráhy posloužil astronomům vzdálený průlet Apophisu kolem Země 9. ledna, tuto středu.

Apophis byl oficiálně objeven 19. června 2004 astronomy Royem Tuckerem, Davidem Tholenem a Fabriziem Bernardiem na Kitt Peak National Observatory ve státě Arizona. Pozornost médií a vědců na sebe rychle strhnul pravděpodobností srážky se Zemí v roce 2029, vyčíslenou na 2,7 procenta (1 ku 37), obecně neveliké číslo, ve vesmírných poměrech a ve srovnání s ostatními asteroidy však nezanedbatelné. Informace, získané později průzkumem starých snímků oblohy, dodaly vědcům dostatek jistoty k vyloučení dotyčné srážky se Zemí.

I tak ale půjde o zásadní událost, 13. dubna 2029 má Apophis minout zemský povrch o maximální vzdálenost pouhých asi 31 300 kilometrů, dle NASA to bude nejtěsnější průlet takto velkého asteroidu (NASA jeho průměr srovnává se třemi a půl fotbalovými hřišti, dle wikipedie jeho průměr činí konkrétně asi 325 metrů). Určitě si na průletu smlsnou astronomové, jasnost asteroidu má dosáhnout 3,4 jednotky magnitudy a zdánlivá rychlost na nebi bude asi 42 stupňů za hodinu.

I přes uklidnění nervů v souvislosti s rokem 2029 zůstávala skvrna na poli jistoty bezpečí Země při návratu Apophisu v roce 2036. A tu teprve nyní odstranili vědci z Jet Propulsion Laboratory, střediska NASA v kalifornské Pasadeně. Využili přitom nejnovější data z pozorování tělesa v letech 2011 a 2012 a zejména během času před jeho vzdáleným průletem kolem Země 9. ledna letošního roku, kdy se nám přiblížil na cca 14,5 milionu kilometrů.

Tříbarevný pohled na Apophis z orbitální observatoře Herschel Autor: ESA
Tříbarevný pohled na Apophis z orbitální observatoře Herschel
„Díky novým údajům, získaným observatořemi Magdalena Ridge (Nové Mexiko) a Pan-STARRS (Havaj) a nejnovějším datům z radaru Goldstone Solar System Radar jsme mohli efektivně vyloučit možnost srážky s Apophisem roku 2036,“ řekl Donald Yeomans, manažer výzkumu blízkozemních objektů v Jet Propulsion Laboratory. „Možnosti srážky jsou momentálně menší než jedna ku milionu, díky čemuž jsme si jisti, že můžeme vyloučit náraz asteroidu do Země v roce 2036,“ pokračuje Yeomans a neopomíná vědecký význam a atraktivitu objektu.

Milovníci blízkých průletů asteroidů kolem Země si však přijdou na své mnohem dříve – konkrétně 15. února, kdy má Zemi o pouhých asi 27 000 kilometrů minout 40metrový asteroid 2012 DA14. Těsné průlety takto malých těles však nastávají statisticky i vícekrát za rok, nepůjde tedy o velikou vzácnost. Apophis vyniká svou poměrně výraznou velikostí.

Díky zprovozňování nových teleskopů, modernizaci starších a zdokonalováním procesu výpočtů drah není astronomie blízkozemních objektů podle Yeomanse nikdy nudná.

Angličtiny znalí mohou navštívit webovou stránku Jet Propulsion Laboratory o asteroidech a blízkozemních objektech.

NASA 10. 1. 2013

Apophis na wikipedii

Štítky: Blízkozemní planetka, Apophis

51. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 17. 12. do 23. 12. 2018. Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vidět Mars. Na ranní obloze se potkává Merkur s Jupiterem, nejvýše je Venuše. Kometu 46P/Wirtanen skrývají oblaka, ruší svým svitem Měsíc, minula Plejády, ale je docela jasná. Mimořádný výstup do kosmického prostoru zažila ISS. Virgin Galactic překonala se svým VSS Unity hranici 80 km. Voyager 2 je mimo sféru vlivu slunečního větru. InSight na Marsu konečně vyfotografována z oběžné dráhy. Před 50 lety se na cestu kolem Měsíce vydalo Apollo 8.

Kometa 46P/Wirtanen

Snímek komety 46P/Wirtanen. Animace pohybu jádra komety na hvězdném pozadí během 5 minut. Rozměry obrázku jsou 15 x 10 obloukové minuty. Oblačno, cirrus silně rušil Měsíc.