Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Nejblíž ke Slunci se dostane Parker Solar Probe

Nejblíž ke Slunci se dostane Parker Solar Probe

Umělecká kompozice sondy blížící se mateřské hvězdě.
Autor: parkersolarprobe.jhuapl.edu

Již 11. srpna letošního roku by se měla ke Slunci vydat americká sonda Parker Solar Probe. Jejím hlavním cílem bude porozumět vysokým teplotám koróny, tedy vyšším, než má fotosféra Slunce. S problémem souvisí i neúplné objasnění mechanismu urychlování slunečního větru na velmi vysoké rychlosti v řádech stovek km/s, který může mít po zásahu magnetického obalu Země vážné následky – výpadky internetu, narušení rozvodné el. sítě, chyby v polohách GPS atd. Aby sonda byla úspěšná, musí se rekordně přiblížit ke Slunci!

Dostatečně včasná a hlavně přesná PŘEDPOVĚĎ vesmírného počasí v meziplanetárním prostoru!

Prostředkem cesty do kosmu je roky ověřená nosná raketa Delta IV Heavy s horním stupněm. Autor: mars.nasa.gov
Autor: mars.nasa.gov
Kosmickou sondu vynese druhá nejsilnější raketa současnosti, Delta IV Heavy společnosti United Launch Alliance. Raketa je na kapalné palivo a dovede vynést náklad o hmotnosti téměř 14 tun na geostacionární dráhu Země. Plánovaný start se odehraje na mysu Canaveral v komplexu SLC-37. Citlivá zařízení, kterými sonda disponuje a bude jej využívat v průběhu celé mise pro vědecké účely, byly vyrobeny v laboratořích aplikované fyziky Hopkinsovy university v USA, stejné university, která se podílela na stavbě sondy k Plutu New Horizons, nebo třeba sond STEREO.

Živě a česky komentovaný přenos startu Delta IV Heavy, který pro Vás připravuje kosmonautix.cz.

Start Parker Solar Probe odložen(11.8.)Start Parker Solar Probe napodruhé úspěšný(12.8.)

START ÚSPĚŠNÉ 2. NEJSILNĚJŠÍ NOSNÉ RAKETY SOUČASNOSTI BUDEME MÍT MOŽNOST SLEDOVAT BĚHEM VYPOUŠTĚNÍ SLUNEČNÍ SONDY.

CESTA PROSTOREM

Sonda při své cestě ke Slunci využije opakovaně gravitace planety Venuše. První průlet by se měl uskutečnit 2. října 2018. Podle NASA oběhne Parker Solar Probe Venuši celkem 7x. Slunce oběhne zhruba za 88 dní. Největší přiblížení bude na vzdálenost 6,2 miliónů kilometrů, tj. pouhých 9 poloměrů Slunce, kde bude průměrná teplota podle odhadů 1 380°C!

Plošná animace trajektorie putování Parker Solar Probe. credit: NASA, JPL

Očekávaná teplota, které bude sonda vystavena, dosáhne až 1 380°C!

TECHNICKÉ VYBAVENÍ

Profesor E. N. Parker (vlevo), jehož jméno nenese jen tak náhodou název mise. Autor: NASA
Profesor E. N. Parker (vlevo), jehož jméno nenese jen tak náhodou název mise.
Parker Solar Probe má na palubě hned několik zařízení pro sledování vlivů silného magnetického pole Slunce, předně magnetometr na měření hustoty plazmatu a dalších faktorů. Dále optické snímače pro snímání koróny s velikým rozlišením, analyzátory vlastností částic přicházející od Slunce, zejména iontů hélia. Na konceptech spolupracovali odborníci z universit po celém světě.

Přejme sondě povedený start, úspěch a životnost minimálně plánovaných 7 let.

[1] Oficiální web stránky mise NASA Parker Solar Probe
[2] Víc o PSP na anglické Wikipedii
[3] Víc o nosné raketě na anglické Wikipedii
[4] NASA TV – Dívejte se na start rakety!

Převzato: Hvězdárna Pardubice

Štítky: Kosmonautika, Parker Solar Probe, Sonda , Aktivita Slunce

Noční svítící oblaka na sídlišti Černý Most, Praha

Vyfotografována z okna ložnice mobilním telefonem.