Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Nově objevené komety v březnu 2015
Marek Biely Vytisknout článek

Nově objevené komety v březnu 2015

Ilustrační foto - kometa C/2012 S1 (ISON) na snímku od Michaela Jägera
Autor: Michael Jäger

I když s měsíčním zpožděním, přinášíme Vám informace o tom, že i další měsíc roku 2015, březen, nám přinesl několik zajímavých nově objevených komet. Bohužel žádná z nich nebude vidět očima bez dalekohledu. Chcete se i tak o nich dozvědět více? Čtěte v tomto článku…

V březnu 2015 bylo objeveno celkem 5 komet, z toho všechny ve druhé polovině měsíce. Ke znovuobjevení nějaké krátkoperiodické komety nedošlo, nicméně právě v březnu bylo oznámeno znovuobjevení komety P/2010 K2 (WISE) jako P/2015 B3. Kometa dostala číslo 317 do katalogu očíslovaných krátkoperiodických komet, její definitivní označení je tedy 317P/WISE. Tato kometa byla znovuobjevena 26. ledna dalekohledem PanSTARRS při jasnosti 22,0 mag a octne se v perihelu letos 16. srpna ve vzdálenosti 1,28 AU od Slunce. Právě v tom měsíci dosáhne i maxima jasnosti, to však bude mít jen okolo 19 mag, takže se do vizuálního dosahu nedostane. Co se vyloženě nově objevených komet týče, tak poněkud překvapivě byl nejúspěšnější přístroj SWAN, který jednu kometu objevil a na objevu další se podílel.

Avšak první v březnu objevená kometa nese název havajského teleskopu PanSTARRS. Jedná se o krátkoperiodickou kometu P/2015 F1 (PanSTARRS), jež byla nalezena 21. března při jasnosti 19,1 mag. Do perihelu se dostala o pouhý den dříve, to se nacházela 2,54 AU od Slunce. V maximu jasnosti je někdy v těchto dnech, jde ovšem o hodnotu kolem 17 mag, kometa se tedy do vizuálního dosahu nedostala a pokud se neodehraje nějaké nečekané zjasnění, tak se tak už ani nestane.

O další objev se postarala Poláky obsluhovaná observatoř v Chile – Polonia. Kometa byla označena jako C/2015 F2 (Polonia), pro observatoř se jedná o vůbec první kometární úlovek za dobu její existence. Kometa byla nalezena 23. března, objevová jasnost byla 16,8 mag. Do perihelu se objekt dostal letos 28. dubna, kdy se nacházel 1,21 AU od Slunce. I tahle kometa je v maximu jasnosti někdy v těchto dnech. Hodnota je přibližně 15 mag, kometa tedy může být se štěstím pozorovatelná skrze velké dalekohledy i vizuálně.

Následující kometa už nese název přístroje SWAN – C/2015 F3 (SWAN). Kometa byla objevena 21. března, jasnost udána nebyla, musela se však pohybovat blízko 10 mag. V době objevu byla kometa už po perihelu, tím prolétla již 9. března letošního roku, a to ve vzdálenosti 0,83 AU od Slunce. Máme pravděpodobně možnost opakovaně sledovat úlomky jedné komety, která byla kdysi dávno obrovským tělesem. Kometa C/2015 F3 (SWAN) má totiž téměř totožnou dráhu s jasnějšími kometami minulosti, a to C/1988 A1 (Liller) a C/1996 Q1 (Tabur). Letos nalezená kometa je ovšem pravděpodobně nejmenším z trojice těles, obě předešlé komety byly v maximu jasnosti jasnější, i když kometa C/1996 Q1 (Tabur) nepřežila průlet kolem Slunce. Je až podivuhodné, že se přežití podařilo kometě C/2015 F3 (SWAN), protože její objevová jasnost blízko 10 mag byla i maximem jasnosti. V roce 1996 objevená kometa totiž byla ve stejné vzdálenosti u Slunce až o 5 mag jasnější! Nicméně kometa C/2015 F3 (SWAN) nyní extrémně rychle slábne a její centrální kondenzace už téměř neexistuje. Znamená to zánik tělesa? Na to zatím nelze odpovědět, další pozorování však napoví. Kometa by zatím stále měla být pozorovatelná i vizuálně, ačkoliv velice obtížně.

Druhé po sobě pojmenované komety se dočkal Brazilec Cristovao Jacques z observatoře SONEAR. Kometa byla nalezena 27. března s jasností 16,2 mag a dostala označení C/2015 F4 (Jacques). Perihelem proletí 9. srpna letošního roku ve vzdálenosti 1,68 AU od Slunce, maximální jasnosti dosáhne už v červenci, kdy bude mít asi 12 mag a bude tak pozorovatelná i vizuálně středními dalekohledy s průměrem objektivu kolem 20 cm.

Poslední kometa tohoto výběru byla objevena doslova na přelomu března a dubna. Jedná se o objekt s označením C/2015 F5 (SWAN-Xingming). Ten byl nalezen 29. března přístrojem SWAN a 4. dubna potvrzen velice nízko nad obzorem čínskou observatoří Xingming. Objevovou jasnost SWAN neudává, Xingming ji kvůli výšce nad obzorem významně podhodnotil na 12,7 mag. Podle vizuálních pozorování totiž kometa dosáhla maxima jasnosti právě v první polovině dubna, a to kolem 8 mag. Do perihelu se přitom dostala již o několik dnů dříve, přesně 28. března. To se nacházela 0,35 AU od Slunce. Nyní kometa výrazně slábne, je však stále viditelná vizuálně při jasnosti někde mezi 11 a 12 mag.

[1] Databáze komet Seiichi Yoshidy