Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Rover Curiosity objevil na Marsu doposud neznámé organické molekuly

Rover Curiosity objevil na Marsu doposud neznámé organické molekuly

Grafické znázornění roveru Curiosity na povrchu planety Mars

Mezinárodní tým kosmických výzkumníků spolupracujících s Goddard Space Flight Center, NASA, objevil na Marsu doposud neznámé organické molekuly, a to pomocí nového experimentu na palubě roveru Curiosity. Výsledky výzkumu byly publikovány v časopise Nature Astronomy.

NASA doposud vyslala k Marsu 9 orbiterů kroužících kolem rudé planety a 6 roverů – částečně proto, aby se dozvěděla více o možnosti mimozemského života. K tomu účelu byla planeta rovněž fotografována různými typy kamer. V poslední době měly rovery možnost proniknout pod povrch planety a shromáždit tak zajímavé vzorky pro analýzu. Cílem takového výzkumu je získat více informací o chemickém složení hornin v podpovrchových vrstvách a především zjistit, zda obsahují organické molekuly.

Jestli ano, mohou to být důkazy přítomnosti současného nebo dřívějšího života na rudé planetě. Rovery našly organické molekuly, avšak doposud odebrané vzorky dostatečně nepotvrzovaly, že byly vytvořeny žijícími organismy. Výzkum proto pokračuje. Když rover Curiosity ukončil v roce 2017 vrtací práce, rozhodl se řídící tým pro experiment, se kterým se předtím nepočítalo.

Oblast výzkumu na povrchu Marsu, kde se pohybuje rover Curiosity Autor: DOI: 10.1038/s41550-021-01507-9
Oblast výzkumu na povrchu Marsu, kde se pohybuje rover Curiosity
Autor: DOI: 10.1038/s41550-021-01507-9
Rover Curiosity je vybaven přístrojem s názvem Sample Analysis at Mars (SAM), což je souprava misek, do kterých se vkládají vzorky horniny, které jsou analyzovány. Soubor obsahuje 74 misek – všechny kromě devíti z nich jsou po většinu času prázdné. Těchto zbývajících devět misek obsahuje chemikálie, které se používají k provedení dalších druhů experimentů. Protože vrták na roveru již není funkční, vědecký tým NASA zvolil vložení vzorku horniny do misek obsahujících chemikálie a následně analyzoval chemické látky uvolněné v důsledku proběhlých reakcí.

Výzkumníci objevili v hornině organické molekuly, které doposud nebyly na Marsu nalezeny. Jedná se například o deriváty kyseliny benzoové, amoniaku, kyseliny fosforečné a fenolu, stejně tak i několik různých molekul obsahujících dusík. Ačkoliv nový experiment nenalezl důkazy přítomnosti života, ukázal vědcům, že máme k dispozici nové neobvyklé způsoby testování jak pro planetu Mars, tak i pro ostatní tělesa Sluneční soustavy.

[2] nature.com