Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  ÚŽASNÝ NOVÝ ROK 2014 aneb střet s čerstvě objeveným a naštěstí malým asteroidem!

Autorka u 1,5m dalekohledu kterým bylo těleso 2014 AA objeveno Autor: J. Tichá, M. Kočer. M. Tichý
Autorka u 1,5m dalekohledu kterým bylo těleso 2014 AA objeveno
Autor: J. Tichá, M. Kočer. M. Tichý
Jen několik hodin po začátku nového roku 2014 objevili naši planetkoví arizonští kolegové z Mt. Lemmon Survey (pozorovatel R. A. Kowalski) na CCD snímcích pořízených 1,5m reflektorem blízkozemní asteroid typu Apollo. V Minor Planet Center obdržel označení 2014 AA jako první objev roku 2014. Toto první „dítko“ nového roku se ovšem projevilo velmi nekonformně.

1,5m dalekohled na Mt. Lemmon Autor: J. Tichá, M. Kočer. M. Tichý
1,5m dalekohled na Mt. Lemmon
Autor: J. Tichá, M. Kočer. M. Tichý
Je prakticky jisté, že asteroid 2014 AA dnes 2. ledna 2014 (přesněji 2014 1 2,2 ± 0,4) vstoupil do zemské atmosféry, jak prokázaly nezávislé výpočty Billa Graye, expertů z Minor Planet Center a JPL (Steve Chesley). Podle Chesleyho jsou možná místa dopadu široce distribuována, s největší pravděpodobností v oblouku táhnoucím se ze Střední Ameriky do východní Afriky, nejpravděpodobněji u pobřeží západní Afriky s časem dopadu 2014 leden 2,10.

M. Tichý u CCD 1,5m dalekohledu, kterým bylo těleso 2014 AA objeveno Autor: J. Tichá, M. Kočer. M. Tichý
M. Tichý u CCD 1,5m dalekohledu, kterým bylo těleso 2014 AA objeveno
Autor: J. Tichá, M. Kočer. M. Tichý
Je velmi nepravděpodobné, že by asteroid 2014 AA přežil vstup do atmosféry neporušený. Celý tento případ je srovnatelný a to i velikostí tělesa s malým, několikametrovým asteroidem 2008 TC3, který dopadl do súdánské pouště v říjnu 2008 a jehož zbytky byly nalezeny jako meteority.

Jde tak o další, už druhý příklad malého asteroidu na kolizní dráze pozorovaného ještě před vstupem do atmosféry naší Země.

(zdroj: MPEC 2014-A02, G. V. Williams)
Snímky: J. Tichá, M. Kočer, M. Tichý

Převzato z www.planetky.cz

Další informace (anglicky)

25. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 20. 6. do 26. 6. 2022. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto. Měsíc bude v poslední čtvrti. Ráno můžeme vidět všechny okem viditelné planety v pořadí, jak jdou od Slunce. Mezinárodní vesmírná stanice vykonává své přelety přes Slunce i Měsíc. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) prochází kolem hvězdokupy IC 4665. Uskutečnily se tři starty Falconu 9 ve dvou dnech. Očekáváme také start rakety Ariane 5 a možná i Electronu s technologickou družicí na dráhu kolem Měsíce. Před 100 lety se narodil britský astronom zabývající se Měsícem Ewen Whitaker a 95 let uplynulo od narození známého amatérského objevitele komet Williama Bradfielda.

M 101,JEDNA SNIMKA