Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Vozítko Perseverance odebralo na Marsu první vzorek kamene - aktualizováno 10. 9.

Vzorek kamene uvnitř titanové trubičky před a po zapečetění

Na úvodním snímku není příliš mnoho k vidění. Přesto ukrývá unikátní vzorek marsovské horniny. Jde o první úspěšně odebraný vzorek, tzv. jádrový vrt, který se podařilo navrtat vozítku Perseverance. To přistálo na Marsu v únoru 2021 a trvalo tedy asi půl roku, než byla vybrána zajímavá lokalita k odběru vzorků, a navíc se podařil až druhý pokus o odběr. Článek byl 10. září aktualizován o informace o druhém odběru z téhož kamene.

10. září 2021: vozítko úspěšně navrtalo kámen Rochette podruhé a pěkný vzorek byl opět bezpečně zapečetěn a uložen do skladovacích prostor uvnitř vozítka. Zdroj: Twitter

Kámen Rochette 10. září 2021 po úspěšném druhém navrtání vozítkem Perseverance Autor: NASA/JPL-Caltech
Kámen Rochette 10. září 2021 po úspěšném druhém navrtání vozítkem Perseverance

Následuje původní text článku z 8. září:

Titanová trubička se sériovým číslem 266 ještě na Zemi. Stala se historicky první, která ukrývá vzorek kamene, který bude možná jednou dovezen na Zemi Autor: NASA/JPL-Caltech
Vozítko je schopné navrtat kameny na Marsu tak, že uvnitř mechanismu zůstane válcovitý vzorek horniny. Toto tzv. horninové jádro je následně uzavřeno ve vzduchotěsné titanové trubičce a v budoucnu bude umístěna na povrch Marsu, kde by jej mělo vyzvednout vozítko návratové mise, která jej pomocí malé rakety vrátí na oběžnou dráhu a později jej tedy snad uvidíme naživo u nás na Zemi. O to se má postarat společná mise NASA a ESA nazvaná Mars Sample Return.

Vozítko Perseverance v pondělí 6. září dokončilo odběr prvního vzorku marsovské horniny o něco silnějšího než tužka z horniny ležící uvnitř kráteru Jezero. Tento historický milník potvrdily fotografie uvedené v úvodním snímku, kde je nejprve vidět vzorek uvnitř titanové trubičky a poté i těsnící víčko.

Proces odběru vzorku začal ve středu 1. září, kdy rotační příklepový vrták na konci robotického ramene sondy Perseverance navrtal plochý kámen velikosti kufříku přezdívaný "Rochette".

Kámen nazvaný Rochette s jasně patrným místem odběru jádrového vrtu, sol 190, 3. 9. 2021 Autor: NASA/JPL-Caltech

Po dokončení procesu vrtání rameno manévrovalo s vrtákem a trubicí se vzorkem, aby mohla kamera Mastcam-Z zobrazit obsah dosud neuzavřené trubice. Poté, co řídící mise potvrdili přítomnost jádra v trubici, vyslali příkaz k dokončení uložení vzorku.

6. září v 18:34 SELČ přenesla Perseverance trubičku na vzorky s pořadovým číslem 266 a její marťanský náklad do nitra vozítka, aby mohla změřit a zobrazit jádro horniny. Poté byla trubička hermeticky uzavřena a pořízen byl další snímek a trubička byla uložena do skladu vzorků.

Sol 190, 3. 9. 2021, detail odběrového zařízení se vzorkem horniny z kamene Rochette Autor: NASA/JPL-Caltech

Hlavními úkoly mise Perseverance je identifikace a sběr vzorků hornin a regolitu (marsovské půdy), a také hledání známek dávného mikroskopického života v kráteru, který byl dávným mělkým jezerem. Název Jezero tak sice připomíná jedno měsot v Bosně a Hercegovině, ale zároveň přesně odráží důvod pojmenování tohoto kráteru. Jeho průzkum tak pomůže porozumět geologii a dávnému klimatu této oblasti. To vše s cílem posoudit obyvatelnost takových míst.

"Z hlediska vědeckého jde o skutečný historický milník pro celou NASA," řekl Thomas Zurbuchen, zástupce administrátora pro vědu v sídle NASA ve Washingtonu. "Stejně jako mise Apollo na Měsíc potvrdily vědeckou hodnotu návratu vzorků z jiných světů pro analýzu zde na naší planetě, budeme totéž dělat se vzorky, které Perseverance shromáždí, a budou dovezeny v rámci programu Mars Sample Return. S využitím nejmodernějších vědeckých přístrojů na Zemi očekáváme dechberoucí objevy v širokém spektru vědeckých oblastí, včetně zkoumání otázky, zda na Marsu kdysi existoval život."

Perseverance v současné době absolvuje první vědeckou kampaň, během které zkoumá skalní výchozy a balvany v oblasti, která představuje nejstarší výchozy na dně kráteru Jezero. Oblast jižně od dunového pole Séítah se nazývá "Artuby" a jde o téměř kilometr dlouhý hřeben ohraničující dvě geologické jednotky.

Selfíčko Perseverance s Ingenuity

Po dokončení průzkumu této oblasti, který má trvat řádově stovky dní, se vozítko vydá zpět do místa přistání severně odtud. V té době Perseverance urazí vzdálenost 2,5 až 5 kilometrů a možná naplní až osm ze 43 odběrových trubiček na vzorky.

Poté se Perseverance vydá na sever a následně na západ směrem k místu své druhé vědecké kampaně - delty v západní části kráteru Jezero. Delta je vějířovitý pozůstatek dávné řeky, která se zde vlévala do jezera. Tato oblast může být obzvláště bohatá na jílovité minerály. Na Zemi mohou tyto minerály uchovávat zkamenělé stopy dávného mikroskopického života a často souvisejí s biologickými procesy.

Průběhu mise Perseverance se v češtině věnuje seriál serveru Kosmonautix.cz Zkoumáme Mars s Vytrvalostí, protože Perseverance znamená v češtině právě vytrvalost, nebo houževnatost či nezdolnost. Vozítko zde navíc není samo. Velkým úspěchem skončil test marsovské helikoptéry Ingenuity, která po testovacích letech dostala zelenou a provádí pro Perseverance výzkum oblasti, kam by se rover tak rychle nedostal, nebo míst, která jsou pro něj nedostupná. K 8. 9. 2021 má za sebou helikoptéra už třináct letů.

[1] NASA/JPL