Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Zrníčka prachu z asteroidu Ryugu jsou starší než Sluneční soustava

Zrníčka prachu z asteroidu Ryugu jsou starší než Sluneční soustava

Asteroid Ryugu na snímku ze sondy Hayabusa 2
Autor: JAXA

Mezinárodní tým vědců studoval vzorky prachu získané sondou Hayabusa 2. Zjistil, že některá prachová zrníčka jsou starší než Sluneční soustava. Ve svém článku publikovaném v časopise Astrophysical Journal Letters vědci popsali své analýzy prachu z asteroidu Ryugu a také, co přitom všechno zjistili.

Kosmická sonda Hayabusa 2 zahájila svoji misi v roce 2014 startem z japonského kosmodromu Tanegašima pomocí rakety H-IIA 202. S blízkozemním asteroidem 162173 Ryugu se setkala o čtyři roky později. Po následném kroužení kolem planetky po dobu dvou roků sestoupila na povrch asteroidu a odebrala vzorky prachu. Potom odstartovala zpět na cestu k Zemi.

Planetka Ryugu se nachází v průměrné vzdálenosti 300 miliónů kilometrů od Země a jeden oběh kolem Slunce vykoná za 16 měsíců. Asteroid je charakterizován jako „něco více než jen nakupení štěrku“ a je zřejmě vytvořen z úlomků několika jiných planetek. Další výzkumy ukázaly, že se pravděpodobně zformoval ve vnější oblasti Sluneční soustavy a od té doby pomalu putoval směrem ke Slunci.

Od roku 2020, kdy se vzorky prachu odebrané sondou vrátily na Zemi, byla část z nich předána vědeckým pracovištím po celém světě, aby vzorky prozkoumaly různými metodami. Při tomto novém úsilí výzkumníci zjišťovali jejich stáří a všimli si, že rozdílné druhy zrníček z asteroidů včetně Ryugu pochází z různých typů hvězd a různých hvězdných procesů. Stáří zrníček prachu může být datováno na základě jejich izotopických charakteristik.

Některá zrníčka prachu, nalezená ve vzorku horniny z asteroidu Ryugu, jsou starší než Sluneční soustava Autor: The Astrophysical Journal Letters (2022). DOI: 10.3847/2041-8213/ac83bd
Autor: The Astrophysical Journal Letters (2022). DOI: 10.3847/2041-8213/ac83bd
Při studiu vzorků prachu z asteroidu Ryugu je výzkumníci srovnávali se zrníčky v uhlíkatých chondritech, které byly nalezeny na Zemi. Zjistili, že zhruba 5 % takových meteoritů obsahovalo zrníčka, která vznikla ještě před vznikem našeho planetárního systému – většina z nich byla datována do doby před 7 miliardami roků (stáří Sluneční soustavy je asi 4,6 miliardy roků). Astronomové zjistili, že vzorek prachu obsahoval zrníčka shodná s těmi, které byly objeveny v meteoritech, což ukazuje, že i tento vzorek je starší než Sluneční soustava.

Ryugu je velmi podobný skupině meteoritů známých jako uhlíkaté chondrity typu Ivuna (CI chondrity). Ty představují velmi vzácný typ uhlíkatých chondritů, což jsou asteroidy, jejichž chemické složení se nejvíce podobá složení Slunce a obsahují také významné množství vody.

Vědce také překvapilo, že minimálně jedno zrno bylo tvořeno křemičitany. Ty jsou totiž velmi citlivé na kontakt s vodou, která se v CI chondritech také běžně vyskytuje.

Vědci dostali do rukou velmi cenný materiál, který jim může posloužit jako okno do minulosti vesmíru. Právě z těchto částic totiž vědci můžou zjistit chemické složení pradávných hvězd a také poodhalit jednotlivé vývojové fáze těles starších než naše Slunce.

Podle prohlášení Japonské agentury pro výzkum vesmíru JAXA, která dohlíží na misi Hayabusa 2, byly při tomto výzkumu objeveny sloučeniny, které nevydrží teploty vyšší než 30 stupňů Celsia, což v kombinaci s dalšími zjištěními naznačuje, že planetka Ryugu vznikla ve vnější oblasti Sluneční soustavy a postupně migrovala dovnitř.

[2] space.com
[3] sciencealert.com

Štítky: Planetka Ryugu

48. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 27. 11. do 3. 12. 2023. Měsíc bude v úplňku. Jupiter je večer na jihovýchodě, Saturn nad jihozápadem. Ráno září na východě jasná Venuše. Aktivita Slunce se výrazně zvýšila a opět nastala i slabá polární záře. Kometa 12P se na obloze přibližuje k hvězdě Vega v Lyře. Počet startů Falconů směřuje letos k číslu 100. Startovat bude také Sojuz s nákladní lodí Progress MS-25 k ISS. Před 100 lety se narodil čestný člen České astronomické společnosti Vojtěch Letfus.

Tři planetární mlhoviny HFG1,  Abell6 a Sh2-200