Úvodní strana  >  Články  >  Světelné znečištění  >  Léto v Manětínské oblasti tmavé oblohy
Josef Jíra Vytisknout článek

Léto v Manětínské oblasti tmavé oblohy

Mléčná dráha v Manětínské oblasti tmavé oblohy.
Autor: Michal Hron.

Prázdniny jsou v plném proudu, je tu doba krásných letních nocí jako stvořených k posezení u táboráku, dobrodružství v noční přírodě nebo romantice pod hvězdnou oblohou. Přijeďte na Manětínsko a užijte si opravdovou tmavou noc plnou světlušek, houkání sov a padajících hvězd! A pokud se chcete o vesmíru dozvědět víc a třeba se i podívat hvězdářským dalekohledem do hlubin kosmu, můžete navštívit některou z akcí, kterých se budeme účastnit.

• 27. červencekopec Krasíkov a Ovčí vrch – pozorování noční oblohy + Den pro krajinu – pozorování vzdáleného vesmíru – pořádá Hvězdárna a planetárium Plzeň
  • 10. – 23. srpna – Bažantnice u Dražně – Letní astronomické praktikum (individuální návštěva možná pouze po předchozí domluvě) – pořádá Hvězdárna a planetárium Plzeň
  • 12. srpna – Manětín – pozorování meteorického roje Perseidy – pořádá Západočeská pobočka České astronomické společnosti. Akce se uskuteční pouze za jasného počasí a to na místním letišti od 21h. Bližší informace o akci budeme aktualizovat jak na webu, tak i našich facebookových stránkách. V případě nepříznivého počasí je zvolen náhradní termín 13. srpna od 21h.
  • 14. srpna – Bažantnice (Dražeň) – pozorování vzdáleného vesmíru – pořádá Hvězdárna a planetárium Plzeň. Pojďte se podívat velkým dalekohledem a pokochejte se krásami noční oblohy. Komentované pozorování objektů vzdáleného vesmíru, tentokrát z fotbalového areálu v Bažantnici nedaleko Dražně. Pozorování začíná ve 20:30. V případě nepříznivého počasí je jako náhradní termín zvolen následující večer, 15. srpna. Více informací na tel: 377 388 400, nebo na e-mailu: hvezdrana@plzen.eu, kde se také můžete na akci přihlásit.
  • 15. - 22. srpna – Melchiorova huť – Dovolená s dalekohledem (individuální návštěva možná pouze po předchozí domluvě) – pořádá Hvězdárna v Rokycanech
  • 20. srpna – Nečtiny – pozorování noční oblohy – pořádá Hvězdárna a planetárium Plzeň
  • 22. srpna – Davidova noc – celodenní program k poctě Aloise Martina Davida (1757–1836) významného českého učence, astronoma a kartografa, a rodáka z Dřevohryz – pořádá Pod střechou, o.s. a Davidova stezka
  • 22. srpna – Manětín – pozorování noční oblohy – pořádá Hvězdárna a planetárium Plzeň
  • 5. záříŠtědrá – Astronomický den v MOTO, předášky, experimenty, pozorování noční oblohy – pořádá Západočeská pobočka České astronomické společnosti

Manětínská oblast tmavé oblohy se nachází na pomezí Plzeňského a Karlovarského kraje a zahrnuje katastry 10 obcí, které se na projektu podílí. Celý region se přes masivní nárůst umělého osvětlení v celé Evropě ještě stále vyznačuje zachovalým nočním prostředím a hvězdnou oblohou. Některá odlehlejší místa patří v tomto ohledu k nejlepším lokalitám v ČR a jsou srovnatelná s pohraničními horami a národními parky.

Manětínská oblast tmavé oblohy byla založena 15. září 2014 podpisem memoranda zástupci zúčastněných obcí, místních občanských sdružení a České astronomické společnosti jakožto odborného garanta projektu. Klíčovým a v rámci ČR unikátním prvkem projektu je dobrovolný závazek zúčastněných obcí dbát zásad šetrného osvětlování, specifikovaných v zakládajícím memorandu, a tak chránit zdejší zachovalé noční prostředí před světelným znečištěním. Toto memorandum má deklaratorní charakter a není tedy právně závazným dokumentem.

Na rozdíl od již existujících oblastí tmavé oblohy v ČR, které se nachází v chráněných územích nebo uprostřed horských lesů je Manětínsko dobře a snadno dostupné návštěvníkům a nejsou zde aplikována žádná omezení pohybu vyplývající z titulu ochrany přírody. Manětínská oblast je tedy otevřená všem, kteří chtějí obdivovat krásu noční oblohy nebo zažít opravdovou temnou noc uprostřed přírody.

[1] Manětínská oblast tmavé oblohy
[2] Západočeská pobočka ČAS
[3] Hvězdárna a planetárium Plzeň
[4] Hvězdárna v Rokycanech
[5] 9 týdnů baroka

Převzato: Západočeská pobočka ČAS

Štítky: Manětínská oblast tmavé oblohy

34. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 19. 8. do 25. 8. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer můžeme pozorovat nízko nad jihem Jupiter a Saturn. Konjunkce Marsu a Venuše proběhne na snímcích SOHO. Aktivita Slunce je velmi nízká. Očekáváme bezpilotní test Sojuzu. Sonda Chandrayyan-2 je na cestě k Měsíci. Problémy s padáky ExoMars 2020 pokračují. Známe čtyři kandidáty na odběr vzorků z Bennu. Parker Solar Probe se potřetí zanoří ke Slunci. Před 30 lety prolétl Voyager 2 kolem Neptunu a zmapoval tak poslední do té doby neprozkoumanou velkou planetu a její měsíce.