Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  17. vesmírný týden 2019

17. vesmírný týden 2019

Mapa oblohy 24. dubna 2019 ve 21:00 SELČ (Stellarium)

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Úplněk 19. 4. 2019 ze Štěpánovic u Klatov Autor: Antonín Hušek
Úplněk 19. 4. 2019 ze Štěpánovic u Klatov
Autor: Antonín Hušek
Měsíc bude v poslední čtvrti v sobotu 27. dubna v 00:18 SELČ. V úterý 23. dubna ráno se Měsíc přiblíží zprava k Jupiteru a bude u něj z druhé strany i o den později. K Saturnu se pak přiblíží 25. a 26. dubna.

Večer je vidět Mars (1,6 mag) v Býku, tedy už relativně nevysoko nad západem. Ráno můžeme pozorovat nízko nad jihem Jupiter (−2,4 mag) a ještě o něco níže směrem k jihovýchodu najdeme Saturn (0,6 mag).
23. dubna nad ránem probíhá přechod Ganymeda a jeho stínu. Stín přechází od 1:46 do 3:58 a měsíc začíná přecházet v 5:51 SELČ. 27. dubna přechází Io, stín od 4:02 a měsíc od 4:59.

Aktivita Slunce je nízká a skvrny opět z jeho viditelné strany zmizely. Jak to vypadá na povrchu Slunce, nám ukazuje aktuální snímek SDO.

Planetka Adeona zakryje hvězdu v souhvězdí Hadonoše v noci na pondělí 22. dubna. Úkaz bude pozorovatelný od jihu Čech po jižní Moravu a nastane ve 3:19 SELČ. Hvězda má jasnost 12,4 mag a pokles jasu bude o 0,6 mag po dobu 17,8 sekundy. Bohužel 5° odtud bude jasný Měsíc.

Zážeh horního stupně Falconu Heavy pozoroval z Malediv Petr Horálek. Raketové spaliny vypadaly na obloze jako jasná kometa.

Čínská společnost LinkSpace otestovala motorický vzlet a přistání zkušební rakety NewLine Baby. Raketa za 30 sekund dosáhla výšky 40 metrů a přistála zpět na místě startu.

Zkouška motorů kosmické lodi Crew Dragon, která vykonala let ke kosmické stanici, skončila explozí a zničením kabiny. Zkušební let této kabiny, při němž se mělo testovat oddělení od rakety po startu, se tedy v létě určitě neuskuteční a tím pádem ani start další kabiny s posádkou.

19. dubna byla staniční robotickou paží Canadarm2 zachycena nákladní loď Cygnus, která na ISS dopravila asi 3,5 tuny nákladu.

25. dubna 1969 (50 let) byl spatřen bolid Bovedy letící od Walesu po severní Irsko. Barva byla od zelené po bílou, jasnost přesahující Měsíc v úplňku a zřetelná byla i fragmentace během letu. Později byly nalezeny meteority. Větší, téměř pětikilový ležel na jedné farmě u Bovedy a menší, cca půl kilogramu prolétl střechou jednoho z obchodů nákupního centra Sprucefield a rozpadl se při tom na dva kusy.

28. dubna 1774 (245 let) se narodil anglický astronom Francis Baily. Jeho jménem je zván úkaz při úplném zatmění Slunce, kdy poslední paprsky Slunce prosvětlí nerovnosti na povrchu Měsíce a my pozorujeme tzv. Bailyho perly. Byl také významnou osobností začátků Královské astronomické společnosti.

• počátek aktivity éta Aquarid
  • tečný zákryt 68 Tauri
  • Výročí: objev měsíčku Neptunu Nereida
  • Výročí: Magellan, start k Venuši

Mapa oblohy s úkazy v dubnu ke stažení v PDF.

Štítky: Vesmírný týden, Francis Baily

Neowise z Písečné

Kometa focená v Písečné u Jeseníku.