Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  19. vesmírný týden 2019

19. vesmírný týden 2019

Mapa oblohy 8. května 2019 ve 22:00 SELČ (Stellarium)

Přehled událostí na obloze od 6. 5. do 12. 5. 2019. Měsíc bude v první čtvrti, očekáváme zajímavé zákryty hvězd. Večer je vidět Mars, v druhé polovině noci Jupiter a nad ránem Saturn. Na Slunci je opět stará známá aktivní oblast se skvrnami. Další úspěšný start má za sebou Falcon 9 a nákladní Dragon už je u ISS. Úspěch slaví i Čína, suborbitální raketa a loď New Shepard a také malá raketa Electron. Před deseti lety byla v rámci mise STS-125 provedena poslední oprava HST.

Měsíc bude v první čtvrti v neděli 12. května ve 3:12 SELČ.
Z hlediska zákrytů hvězd bude zajímavý podvečer 6. května. Kolem 19:15 SELČ bude zakrývána za neosvětlenou stranu Měsíce hvězda 3,8 mag delta 1 Tauri. Potom cca v 19:50 to čeká hvězdu 4,8 mag delta 2 Tau a cca kolem 20:50 nastává přiblížení a někde i tečný zákryt hvězdy 4,3 mag delta 3 Tauri.
Večer 7. května bude Měsíc v konjunkci s Marsem.
Další zákryty nastanou 8. a 9. května. 8. 5. kolem 22:45 se schová hvězdička 6,5 mag z Blíženců. 9. května se kolem 22 SELČ schová hvězdička 7,5 mag a pak následují zákryty kolem 23:20 (hvězda 6,5 mag) a 23:35 (hvězda 5,2 mag 63 Geminorum).

Večer je vidět Mars (1,6 mag) v Býku relativně nevysoko nad západním obzorem. V druhé polovině noci už můžeme pozorovat Jupiter (−2,5 mag) a nad ránem i Saturn (0,4 mag).
Přechod stínu a měsíčku Io nastává v pondělí 6. 5. nad ránem. Stín přechází v 0:24 až 2:36 a měsíc 1:13 až 3:24 SELČ.
Přechod stínu a měsíce Europa nastává 7. května. Stín přechází mezi 1:22 a 3:47, měsíc od 2:54 do 5:19.
11. května ve 2:05 končí zatmění Ganymedu a od 2:42 do 4:52 probíhá jeho zákryt.

Slunce 3. května 2019 v UV oboru (304 nm). Aktivní oblast 3740 je dobře patrná u levého okraje i s pěknou eruptivní protuberancí. Autor: NASA/SDO/AIA
Autor: NASA/SDO/AIA
Aktivita Slunce je zvýšená pouze díky návratu aktivní oblasti, nyní pod číslem AR 2740. Už jsme ji viděli dvakrát, naposledy jako AR 2738. Dochází zde i k erupcím doprovázeným vyvržením plazmatu z koróny a jsou zde i pěkné skvrny. Jak to vypadá na povrchu Slunce, nám ukazuje aktuální snímek SDO.

Meteorický roj éta Aquarid má maximum v noci na pondělí 6. května. Jedná se o částice z Halleyovy komety. Do atmosféry vstupují pomaleji, než letní Perseidy a nejlépe je uvidíme nad ránem, kdy se souhvězdí Vodnáře, odkud zdánlivě vyletují, nachází nejvýše.

Minulou sobotu odstartovala raketa Falcon 9 s nákladní lodí Dragon v rámci zásobovací mise CRS-17. Ta se s Mezinárodní kosmickou stanicí spojila v neděli. První stupeň rakety byl jako už tradičně znovupoužitý a vzhledem k tomu, že jeho dosednutí zpět na plovoucí plošinu u Floridy bylo úspěšné, NASA s ním předběžně počítá i pro vynesení zásobovacích misí CRS-18 a 19, což by znamenalo třetí a čtvrté použití tohoto stupně.

New Shepard má za sebou další úspěšný let a přistání. Nynější testovací lety jsou využívány k vědeckým experimentům a později, až bude spolehlivost potvrzena, budou následovat i pasažéři.

Čína opět vypustila úspěšně raketu CZ-4B. Vynesené družice Tianhui-2 01A a 01B by měly být vědeckého charakteru.

Tuto neděli úspěšně odstartovala také raketa Electron, a to s dosud nejtěžším nákladem. Na palubě byly tři družice.

11. května 1924 (95 let) se narodil anglický astronom Antony Hewish, který dostal v roce 1974 Nobelovu cenu společně s Martinem Rylem za objev pulsarů. Smutnou hrdinkou objevu pulsarů, která Nobelovu cenu nedostala, je Jocelyn Bellová, protože ona jako postgraduální studentka jako první zaznamenala signál pulsaru v Krabí mlhovině.

11. května 1965 (50 let) se narodil český astronom a popularizátor Václav Knoll. Jeho činnost je neodmyslitelně spojena s Pardubicemi, kde na Hvězdárně Barona Artura Krause působil a mnozí jej vzpomenou v souvislosti s výpravami za zatměním Slunce. Významně se zasloužil o vylepšení hvězdárny a ovlivnil nejednu nastupující generaci pardubických astronomů. Václav Knoll nás bohužel navždy opustil již v roce 2010.

11. května 2009 (10 let) odstartoval raketoplán Atlantis na misi STS-125, která měla tu čest provést poslední opravu HST. Výpravu připomínáme nejen proto, že pomohla výrazně prodloužit životnost vesmírného dalekohledu, ale na opravě se také podílel nám známý astronaut Andrew Feustel, který tehdy s sebou vezl jedno z vydání Nerudových Písní kosmických. Raketoplán Atlantis je také poslední, který kdy ze všech letěl do vesmíru a to v červenci 2011.

• Mars v M 35
  • Výročí: vesmírné observatoře Herschel a Planck
  • Výročí: Apollo 10

Mapa oblohy s úkazy v dubnu ke stažení v PDF.

Štítky: Václav Knoll, HST, STS-125, Hewish, Vesmírný týden

Pohyb hvězd po obloze - snímek s dlouhou expozicí

Pohyb hvězd po severní obloze zachycený na snímku s hodinovou expozicí.