Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  30. vesmírný týden 2011

30. vesmírný týden 2011

Mapa oblohy 27. 7. 2011, zdroj: Stellarium
Přehled událostí na obloze od 25. 7. do 31. 7. 2011.

Měsíc se blíží k novu. Saturn je nízko nad západem. Jupiter je ráno poměrně vysoko nad jihovýchodem. Přidává se k němu Mars. Venuše je v blízkosti Slunce. Začnou ranní přelety ISS.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 27. července 2011 ve 23:00 SELČ, zdroj: Stellarium.

Měsíc u Marsu 27. a 28. července 2011

Měsíc bude v novu v sobotu 30. července. Uprostřed týdne projde srpek Měsíce kolem Marsu a 29. července bude srpek Měsíce viditelný nízko nad obzorem v Blížencích (viz. obrázky).

Planety viditelné okem: Saturn (0,9 mag) v souhvězdí Panny je vidět večer jen nízko nad západem.
Další planety jsou vidět nejlépe nad ránem. Jupiter (-2,4 mag) v souhvězdí Berana je výrazným objektem nad východním obzorem. Kromě rovníkových pásů můžeme zahlédnout i Velkou červenou skvrnu - v úterý 26. 7. projde středem kotoučku ve 2:19 SELČ a ve čtvrtek 28. 7. ve 3:57.

Měsíc 29. 7. 2011, zdroj: Stellarium
Mars (1,4 mag) se nachází ráno v Býkovi nad severovýchodem.
Uran a Neptun mají dobré podmínky viditelnosti ráno, kdy téměř vrcholí nad jihem. První jmenovaná planeta svým jasem 5,8 mag hraničí s viditelností pouhým okem. Neptun je však slabý. K vyhledání obou planet je vhodná mapka a dalekohled (stačí i triedr 10x50).
Venuše vstoupila do korónografu SOHO.

Aktivita Slunce je spíše nízká. Počet skvrn kolísá, nyní jich ubylo. Aktuální výskyt skvrn si zkontrolujte na snímku z družice SDO.

Přelety ISS přes Slunce pomalu končí. Výhodné přelety pro vizuální pozorování nastávají ve čtvrtek. Linie prochází nejprve severně od Prahy (7:03, dlouhý přelet 3,5 sekundy) a v 8:38 jižním okrajem Prahy (1,5 sekundový přelet). Oba přelety jsou vidět z jednoho místa 5 km severně od Toužimi na Karlovarsku. Páteční přelet přes Slunce vede opět jižně od Prahy (7:40) a Ostravy (7:41), trvání 2 sekundy.
Koncem týdne začínají ranní přelety. Klikněte si v tabulce na nejbližší místo (řazeno od západu na východ. Odkazy vedou na Heavens-above.com).

Karlovy Vary Plzeň
Most Ústí nad Labem
České Budějovice Tábor
Liberec Kolín
Jihlava Pardubice
Hradec Králové Brno
Prostějov Olomouc
Zlín Opava
Ostrava Frýdek-Místek

• Raketoplán Atlantis přistál ve čtvrtek 21. července. Přímý přenos z přistání čtěte zde. Fotografie Atlantisu v atmosféře a při přistání najdete v galerii NASA.

• 26. července 1971 (50 let) odstartovalo Apollo 15 k Měsíci. Přistání proběhlo 30. července v Hadleyho brázdě. Poprvé bylo použito lunární vozítko a mise trvala déle než v předchozích třech případech. Podařilo se tak více zaměřit na vědecké cíle výprav na Měsíc. Po téměř třech dnech strávených na povrchu se astronauté David Scott a Thomas Irwin spojili s velitelskou sekcí, v které na ně čekal Alfred Worden. Společně se pak vydali k Zemi, kde přistáli 7. srpna 1971.
    Během 18,5 hodin tří lunárních vycházek bylo posbíráno 77 kg vzorků měsíčních hornin. Důležité bylo, že posádka Apolla 15 prošla důkladnějším geologickým výcvikem. Nejzajímavějším kouskem, který nasbírali je kámen zvaný Genesis Rock. Stáří je u něj odhadováno na 4,1 miliardy let, což znamená, že vznikl krátce poté, co zchladl povrch Měsíce.
  • 27. července 1801 (210 let) se narodil královský astronom George Biddell Airy. Ačkoli byl tento významný astronom zmiňován nedávno kvůli tomu, že Anglii připravil o prvenství v objevu Neptunu, přinesl astronomii i mnoho pozitivního. Lidé si jej však budou asi nejvíce spojovat se založením hvězdárny v Greenwichi, která leží na nultém poledníku. Na jeho počest byl jeden z kráterů na Marsu nazván jeho jménem. Poblíž kráteru Airy se pak nachází kráter Airy-0, který leží na marsovském nultém poledníku.

Mapa červencové oblohy ke stažení v PDF