Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  33. vesmírný týden 2018

33. vesmírný týden 2018

Mapa oblohy 15. srpna 2018 ve 22:00 SELČ. Podklad: Stellarium

Přehled událostí na obloze od 13. 8. do 19. 8. 2018. Měsíc bude v první čtvrti. Nastává maximum meteorického roje Perseid. Večer je vidět Venuše, Jupiter a Saturn, celou noc Mars a nad ránem Neptun a Uran. Aktivita Slunce je stále velmi nízká. Na obloze připomínáme též kometu 21P a zákryt hvězdy planetkou Gotho. Sonda Parker Solar Probe je úspěšně na cestě ke Slunci.

Měsíc bude v první čtvrti v sobotu 18. srpna v 9:49 SELČ. V pondělí večer najdeme srpek Měsíce asi 13 stupňů napravo od Venuše a v úterý bude jen 5 stupňů nad ní. Nejblíže Jupiteru, také asi na pět stupňů, bude v pátek 17. srpna.

Venuše (−4,4 mag) je po západu Slunce nejjasnějším objektem nad severozápadním obzorem. Jupiter (−2 mag) je večer už relativně nízko nad jihozápadem, pohybuje se poblíž hvězdy Zuben Elgenubi (alfa Librae). Saturn (0,3 mag) je po setmění nad jihem poblíž Čajové konvice ve Střelci. Mars (−2,6 mag) je nízko nad jihem před půlnocí. V druhé polovině noci je vidět Neptun ve Vodnáři a Uran v Rybách.
Úkazy Jupiterových měsíců: doporučit snad ještě můžeme sobotní úkazy 18. srpna, do nichž se zapojí tři měsíčky. Přechod měsíce Io proběhne od 19:21 do 21:31 SELČ. Konec zákrytu Europy proběhne ve 20:25. Stín Io začne přecházet ve 20:36 a hned ve 20:37 začíná zatmění Europy. Ve 21:03 začne zatmění Ganymedu.
Velká červená skvrna (GRS) bude poblíž středu kotoučku 16. srpna ve 20:20 SELČ a 18. srpna ve 22:00 SELČ.

Aktivita Slunce je velmi nízká. Aktuální pohled na Slunce nabízí družicová observatoř SDO.

Zákryt hvězdy 11,3 mag planetkou Gotho
V noci ze 17. na 18. srpna přejde planetka č. 1049 Gotho hvězdu o jasnosti 11,3 mag. Stín prochází od severu k jihu a měl by mít šířku 64 km. Samotná planetka má průměr kolem 50 km a byla objevena v Heidelbergu Karlem Reinmuthem v roce 1925. Naše území by stín měl procházet kolem 00h 30 m UT, tedy v půl třetí ráno našeho letního středoevropského času. Jedná se o předpověď upřesněnou S. Prestonem (IOTA), takže dráha stínu podléhá relativně malé nejistotě. Štěstí na vysokou pravděpodobnost zachycení pozitivního měření časů zákrytu tentokrát mají pozorovatelé v oblasti od jižní Moravy po severovýchodní Čechy. Teoretická dráha stínu je znázorněna na připojeném obrázku.

Předpověď zákrytu hvězdy planetkou Gotho Autor: Hvězdárna Rokycany
Předpověď zákrytu hvězdy planetkou Gotho
Autor: Hvězdárna Rokycany

Kometa 21P
Kometa 21P/Giacobini-Zinner se nyní nachází v Kasijopeji a pohybuje se nad Perseem do Žirafy. Její vyhledání není na tmavé obloze obtížné a ukáže už i krátký ohon.

15. srpna očekáváme na ISS výstup dvou ruských kosmonautů Olega Artěmjeva a Sergeje Prokopjeva do volného prostoru.

Sonda Parker Solar Probe se vydala na cestu až v neděli po jednodenním odkladu. Raketa Delta IV Heavy pracovala bezchybně a byla to pěkná podívaná.

SpaceX si připsala další úspěšný start a přistání prvního stupně Falconu 9. Nákladem byla indonézská družice Merah Putih (též známá jako Telkom 4). Jednalo se už o druhé použití stejného prvního stupně verze Block 5, takže někdy na podzim by tento stupeň mohl letět potřetí, což by měl být další historický milník. Doposud letěl každý první stupeň maximálně dvakrát.

• Merkur a zvířetníkové světlo
  • Výročí: ztráta spojení s Mars Observer
  • Výročí: Karel Čacký
  • Výročí: Spitzerův dalekohled
  • Výročí: Václav Jaroš
  • Výročí: Sigmund Jähn

Mapa oblohy s úkazy v srpnu ke stažení v PDF.