Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  35. vesmírný týden 2015

35. vesmírný týden 2015

Mapa oblohy 26. srpna 2015 ve 21 hodin SELČ. Data:Stellarium

Přehled událostí na obloze od 24. 8. do 30. 8. 2015. Měsíc bude kolem úplňku. Na večerní obloze končí viditelnost Saturnu. Ráno vykukuje Venuše a Mars. Aktivita Slunce se zvýšila. Vesmírná stanice dostane významnou zásilku zásob z útrob nákladní lodi HTV.

Měsíc bude v úplňku v sobotu 29. srpna.

Venuše (-4,2 mag) se vynořila jako jasná Jitřenka na ranní obloze a spolu s ní je tam také slabý Mars (1,8 mag).
Poblíž Slunce je na obloze Jupiter. Dobře je vidět na záběrech korónografů LASCO sondy SOHO.
Saturn (0,5 mag) je nyní jedinou večerní planetou a jeho viditelnost je velmi špatná nízko nad jihozápadem.

Aktivita Slunce je vyšší. Postarala se o to aktivní oblast č. 2403, která má dokonce potenciál k velmi silným erupcím. Jaký bude další vývoj ukáže až čas, vývoj skvrn můžeme sledovat na aktuálním snímku SDO.

• K Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) dorazí v pondělí důležitá zásilka zásob a experimentů na palubě nákladní lodi HTV-5. V současnosti jde o největší zásobovací loď, která létá ke stanici jednou ročně. Japonci mají nasmlouvány lety až do roku 2019, ale dá se očekávat prodloužení dohody.

• 29. srpna 1975 (40 let) se v souhvězdí Labutě objevila jasná nova V1500 Cyg, známá jako Nova Cygni 1975. V době objevu měla 3 mag a zjasnila až na 2 mag o den později, čímž doplnila „severní kříž“ souhvězdí Labutě o další hvězdu za Denebem. Poté začala slábnout a během měsíce září klesla pod hranici viditelnosti pouhým okem.

• Sojuz k ISS