Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  35. vesmírný týden 2015

35. vesmírný týden 2015

Mapa oblohy 26. srpna 2015 ve 21 hodin SELČ. Data:Stellarium

Přehled událostí na obloze od 24. 8. do 30. 8. 2015. Měsíc bude kolem úplňku. Na večerní obloze končí viditelnost Saturnu. Ráno vykukuje Venuše a Mars. Aktivita Slunce se zvýšila. Vesmírná stanice dostane významnou zásilku zásob z útrob nákladní lodi HTV.

Měsíc bude v úplňku v sobotu 29. srpna.

Venuše (-4,2 mag) se vynořila jako jasná Jitřenka na ranní obloze a spolu s ní je tam také slabý Mars (1,8 mag).
Poblíž Slunce je na obloze Jupiter. Dobře je vidět na záběrech korónografů LASCO sondy SOHO.
Saturn (0,5 mag) je nyní jedinou večerní planetou a jeho viditelnost je velmi špatná nízko nad jihozápadem.

Aktivita Slunce je vyšší. Postarala se o to aktivní oblast č. 2403, která má dokonce potenciál k velmi silným erupcím. Jaký bude další vývoj ukáže až čas, vývoj skvrn můžeme sledovat na aktuálním snímku SDO.

• K Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) dorazí v pondělí důležitá zásilka zásob a experimentů na palubě nákladní lodi HTV-5. V současnosti jde o největší zásobovací loď, která létá ke stanici jednou ročně. Japonci mají nasmlouvány lety až do roku 2019, ale dá se očekávat prodloužení dohody.

• 29. srpna 1975 (40 let) se v souhvězdí Labutě objevila jasná nova V1500 Cyg, známá jako Nova Cygni 1975. V době objevu měla 3 mag a zjasnila až na 2 mag o den později, čímž doplnila „severní kříž“ souhvězdí Labutě o další hvězdu za Denebem. Poté začala slábnout a během měsíce září klesla pod hranici viditelnosti pouhým okem.

• Sojuz k ISS

Mapa oblohy s úkazy v srpnu ke stažení v PDF,

Štítky: Vesmírný týden, Nova Cygni

51. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 17. 12. do 23. 12. 2018. Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vidět Mars. Na ranní obloze se potkává Merkur s Jupiterem, nejvýše je Venuše. Kometu 46P/Wirtanen skrývají oblaka, ruší svým svitem Měsíc, minula Plejády, ale je docela jasná. Mimořádný výstup do kosmického prostoru zažila ISS. Virgin Galactic překonala se svým VSS Unity hranici 80 km. Voyager 2 je mimo sféru vlivu slunečního větru. InSight na Marsu konečně vyfotografována z oběžné dráhy. Před 50 lety se na cestu kolem Měsíce vydalo Apollo 8.

kometa 46P/Wirtanen

Výsledek dnešního fotografování komety 46P/Wirtanen. Kvalitu výsledku bohužel nepříznivě ovlivnila rychle přicházející mlha.