Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  35. vesmírný týden 2015

35. vesmírný týden 2015

Mapa oblohy 26. srpna 2015 ve 21 hodin SELČ. Data:Stellarium

Přehled událostí na obloze od 24. 8. do 30. 8. 2015. Měsíc bude kolem úplňku. Na večerní obloze končí viditelnost Saturnu. Ráno vykukuje Venuše a Mars. Aktivita Slunce se zvýšila. Vesmírná stanice dostane významnou zásilku zásob z útrob nákladní lodi HTV.

Měsíc bude v úplňku v sobotu 29. srpna.

Venuše (-4,2 mag) se vynořila jako jasná Jitřenka na ranní obloze a spolu s ní je tam také slabý Mars (1,8 mag).
Poblíž Slunce je na obloze Jupiter. Dobře je vidět na záběrech korónografů LASCO sondy SOHO.
Saturn (0,5 mag) je nyní jedinou večerní planetou a jeho viditelnost je velmi špatná nízko nad jihozápadem.

Aktivita Slunce je vyšší. Postarala se o to aktivní oblast č. 2403, která má dokonce potenciál k velmi silným erupcím. Jaký bude další vývoj ukáže až čas, vývoj skvrn můžeme sledovat na aktuálním snímku SDO.

• K Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) dorazí v pondělí důležitá zásilka zásob a experimentů na palubě nákladní lodi HTV-5. V současnosti jde o největší zásobovací loď, která létá ke stanici jednou ročně. Japonci mají nasmlouvány lety až do roku 2019, ale dá se očekávat prodloužení dohody.

• 29. srpna 1975 (40 let) se v souhvězdí Labutě objevila jasná nova V1500 Cyg, známá jako Nova Cygni 1975. V době objevu měla 3 mag a zjasnila až na 2 mag o den později, čímž doplnila „severní kříž“ souhvězdí Labutě o další hvězdu za Denebem. Poté začala slábnout a během měsíce září klesla pod hranici viditelnosti pouhým okem.

• Sojuz k ISS

Mapa oblohy s úkazy v srpnu ke stažení v PDF,

Štítky: Vesmírný týden, Nova Cygni

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Hvězdy v Čerčanech

Čerčany a časosběr foto 60 minut.