Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  40. vesmírný týden 2015

40. vesmírný týden 2015

Mapa oblohy 30. září 2015 ve 20:00 SELČ. Data: Stellarium

Přehled událostí na obloze od 28. 9. do 4. 10. 2015. Nastává úplněk a s ním zatmění Měsíce. Na večerní obloze je nízko nad obzorem Saturn. Ráno je vidět Venuše, Mars a Jupiter. Aktivita Slunce se opět zvyšuje. New Horizons poslala barevné detailní snímky Pluta.

Měsíc bude v úplňku už dnes v noci na pondělí 28. září. Čeká nás superúplněk a úplné zatmění Měsíce zároveň.

Venuše (–4,5 mag) je vidět ráno nejlépe, protože je ze všech planet nejjasnější a také vystupuje za svítání nejvýše nad východní obzor. Lukáš Galus ji zachytil v jasném kuželi zvířetníkového světla. O něco níže najdeme také slabý Mars (1,8 mag) a Jupiter (–1,7 mag).
Saturn (0,6 mag) je nyní jedinou večerní planetou a jeho viditelnost je velmi špatná nízko nad jihozápadem.

Aktivita Slunce se zvýšila. Na povrchu je několik skupin skvrn a ta nejlepší zrovna prochází středem kotouče. Využijme tedy pěkné počasí babího léta a podívejme se (samozřejmě bezpečně přes filtr). Vývoj skvrn můžeme sledovat také na aktuálním snímku SDO.

• Poslední čtvrtek a pátek patřil krásnému a velmi detailnímu záběru Pluta, po němž dorazily i detailní snímky Charona a nejlepší podrobnosti pak nabídly obarvené obrázky pořízené kamerou LORRI.
  • SpaceX pomalu připravuje vylepšený první stupeň své rakety Falcon 9. Minulý týden proběhl první statický zážeh motorů stupně verze 1.2.
  • Číňané také pokročili v přípravách nových raket. Minulý týden stihli otestovat hned dvě rakety. Nejprve to byl nástupce současných raket na kapalná paliva, který nebude pracovat s jedovatým hydrazinem. Jde o raketu Čchang-čeng-6. Po ní následoval i nosič na tuhá paliva, Čchang-čeng-11.

• 29. září 1765 (250 let) se narodil německý astronom Karl Ludwig Harding. V roce 1796 jej zaměstnal Johann Schröter na hvězdárně Lilienthal u Brém. 1. září 1804 odtud Harding objevil 3. planetku Juno. Později pracoval v Göttingenu s Carlem Friedrichem Gaussem. Prováděl přehlídku oblohy a poté publikoval katalog 120 000 hvězd (Atlas novus coelestis). Během přehlídek objevil také několik deep-sky objektů, které považoval za dosud nepozorované. Mezi nimi vyniká NGC 7293 Helix.
  • 2. října 1920 (95 let) se narodil itlaský matematik a inženýr Giuseppe (Bepi) Colombo. V roce 1970 byl pozván do JPL v NASA, kde se podílel na misi Marineru 10 k Merkuru. Poukázal na to, že zvolením vhodného průletu kolem planety, lze sondu dostat na dráhu v rezonanci s oběžnou dobou Merkuru a díky tomu navštívit Merkur hned třikrát. To se potom v letech 1974-75 také úspěšně uskutečnilo. Před sondou MESSENGER (2008-2015) to byl jediný pořádný zdroj informací o Merkuru.

• Setkání ranních planet s Měsícem
  • Výročí: Paul Wild
  • Výročí: Jesse Ramsden

Mapa oblohy s úkazy v září ke stažení v PDF,

NLC 24. 6. ráno z Jablonce n. N.

Pěkné struktury v NLC