Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Chytíme lovce křižičů?

Chytíme lovce křižičů?

Souhvězdí Lva
Autor: Hvězdárna Rokycany

V pátek ráno 11. února 2022 přibližně v půl čtvrté ráno by měla zakrýt planetka Bambery hvězdu s vizuální jasností 7,6 magnitudy v souhvězdí Lva. Protože jde o jasnou hvězdu, stačí ke sledování úkazu malý dalekohled. Hvězda pohasne na velmi krátkou dobu, proto je lepší se pokusit o zachycení úkazu například pomocí videa.

Planetka číslo 4490 byla objevena 14. července 1988 na Palomarské observatoři Eleanor Francis Helinovou a Brianem Romanem. Pojmenovali ji na počest Raymonda J. Bamberyho – chemika a vědce zabývajícího se zpracováním obrazu v JPL, který strávil na Palomaru několik let a aktivně se zapojil do hledání a pozorování blízkozemních planetek (potenciálních křižičů dráhy naší planety) a značně přispěl k modernizaci technik měření a redukce dat.

Viditelnost zákrytu hvězdy planetkou Bambery 11. 2. 2022 Autor: Hvězdárna Rokycany
Viditelnost zákrytu hvězdy planetkou Bambery 11. 2. 2022
Autor: Hvězdárna Rokycany
Z pohledu dráhy ve Sluneční soustavě je to typický „maďar“ – přesněji těleso, které patří do skupiny, jejímž představitelem je planetka 434 Hungaria. Jedná se o asteroidy obíhající těsně za Marsem na drahách s velkou poloosou 1,78 – 2,00 au, excentricitou menší než 0,18 a sklonem dráhy mezi 16 – 34 stupni. Pro přímé pozorování planetky byste potřebovali velký, skutečně velký dalekohled. Jasnost se totiž pohybuje pouze kolem 15. magnitudy. Ale jedna šance tu je – pojďme ji probrat podrobněji.

V pátek ráno 11. února 2022 v čase kolem 02:26:40 UT (počítáno pro hvězdárnu Rokycany) by planetka Bambery měla zakrýt hvězdu s vizuální jasností 7,6 magnitudy v souhvězdí Lva. A tady už by pro krátké zahlédnutí planetky (maximálně 0,61 sekundy) měla stačit i ona pověstná „roura od kamen“, tedy i malý dalekohled. Bliknutí hvězdy bude opravdu krátké, a proto je lepší se pokusit o jeho zachycení například pomocí videa.

Veškeré důležité parametry týkající se úkazu jsou k dispozici v hlavičce oficiální předpovědi zpracované prostřednictvím programu Occult.

Viditelnost zákrytu hvězdy planetkou Bambery 11. 2. 2022 z ČR Autor: Hvězdárna Rokycany
Viditelnost zákrytu hvězdy planetkou Bambery 11. 2. 2022 z ČR
Autor: Hvězdárna Rokycany
Pás stínu široký asi 12 kilometrů (modré linie v připojeném obrázku) by měl protnout naše území od jihu k severu přibližně po trase Sušice – Rokycany – Jesenice – Most. Na této centrální linii je pravděpodobnost spatření úkazu kolem 16 %. Určitě má ale smysl pozorovat i z oblasti do 1-sigma (silné červené čáry), kde je stále ještě slušná šance kolem 8 %. Ideální by samozřejmě bylo rozestavit linii pozorovatelů po cca 7 - 10 km od Chebu po Tábor. V takto hustých „hrabičkách“ by Bambery téměř jistě uvízla, ale to není reálné. Proto touto informací vyzýváme každého potencionálního zájemce ke spolupráci. Je zcela evidentní že má smysl každé jednotlivé pozorování v podstatě z celých Čech. Pokud chcete poradit s výběrem místa (abyste nebyli na stejné linii s dalším pozorovatelem), napište
na halir(at)hvr.cz.

Neváhejte, zapojte se a staňte se alespoň na chvíli (nebo lépe navždy) pozorovatelem zákrytů hvězd planetkami. Na rozdíl od současného běžného života, mezi zákrytáři je lepší být pozitivní, ale i negativita se počítá! Řeč je pochopitelně o výsledku měření časů planetkového zákrytu, a ne soustavně omílaných kovidových testů. O výsledku vašeho snažení dejte určitě vědět na výše uvedený mail.

Převzato: Hvězdárna v Rokycanech