Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Expedice za tečným zákrytem v Rokycanech
Josef Jíra Vytisknout článek

Expedice za tečným zákrytem v Rokycanech

Západočeská pobočka České astronomické společnosti ve spolupráci s Hvězdárnou v Rokycanech, Hvězdárnou a planetáriem v Plzni a Zákrytovou a astrometrickou sekcí se připravují na další expedici za tečným zákrytem.

13. března 2005 ve večerních hodinách, za právě končícího občanského soumraku, nás čeká letošní "nejbližší" tečný zákryt hvězdy Měsícem. Nulová hranice úkazu prakticky protíná pozemek Hvězdárny v Rokycanech. Bylo by tedy velkou chybou nevyužít takové výjimečné příležitosti k pozorovací akci, navíc když i další parametry úkazu dávají příležitost k úspěšnému získání zajímavých výsledků. Všichni zájemci o pozorování jsou zváni. Sraz účastníku je za jasného počasí v Rokycanech na hvězdárně mezi 15 a 16 hodinou. Pokud máte zájem o účast na expedici, kontaktujte prosím Hvězdárnu v Rokycanech prostřednictvím internetu ?a href="mailto:halir@hvezdarna.powernet.cz">halir@hvezdarna.powernet.cz nebo na telefon 371722622. Více informací na www.astro.zcu.cz

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.