Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Průlet planetky Florence lze fotit i obyčejným kompaktem

Průlet planetky Florence lze fotit i obyčejným kompaktem

Asteroid 2132 Florence
Autor: Bohuslav Pelc

Tak trochu ve stínu úplného zatmění Slunce pozorovatelného v USA 21. srpna probíhá právě teď na obloze úkaz viditelný i od nás: průlet planetky. Okem vidět není, ale už triedr či malý fotoaparát poslouží jako dostatečné nástroje k pozorování.

Nestává často, aby se na obloze mezi hvězdami planetka pohybovala tak rychle a byla při tom tak jasná, že to zaujme i sdělovací prostředky. Hned na úvod je třeba uklidnit, že onen blízký průlet probíhá v bezpečné vzdálenosti přes 7 milionů kilometrů. Ani velikost planetky není závratná – něco mezi 2,5 až 4,9 km. Ano, přestože byla planetka Florence objevena už roku 1981, její rozměr přesněji stanoven není.

Průlet v bezpečné vzdálenosti

Florence se sice řadí mezi tzv. blízkozemní planetky, ale to si nesmíme představovat tak, že by dokázala proletět třeba mezi Zemí a Měsícem, tj. do vzdálenosti cca 380 000 km od nás.  V tomto případě hovoří statistiky jasně:

Těles o velikosti 1 metr prolétá mezi Zemí a Měsícem několik stovek za den. Pětimetrových proletí touto oblastí asi 10 za den, 30metrové přibližně jedno za 5 dnů, 100metrová asi 2 za rok a kilometrová tělesa proletí touto oblastí jen vzácně, tak jednou za sto let“, říká dr. Petr Scheirich z Astronomického ústavu AV ČR.

Úlovek astrofotografů

Přestože je planetka (3122) Florence k Zemi nejblíže dnes, je stále bezpečně daleko. Je to ale skvělá příležitost a dalo by se říci výzva pro všechny astrofotografy. Samozřejmě na tu obrovskou vzdálenost nejsou na planetce vidět žádné detaily. Jeví se jen jako tečka mezi tečkami, hvězdička mezi hvězdami. Co je fascinující, je její pohyb. Mezi české astronomy amatéry, kteří se pokusili planetku vyfotografovat, patří i dr. Lukáš Král, kterého zážitek nadchl:

Je asi 18x dál než Měsíc, přesto je v dalekohledu už po pár desítkách vteřin vidět její pohyb mezi hvězdami. Včera se mi ji u nás v Ivančicích podařilo i vyfotit – kompaktem a z obyčejné statické trojnožky!

Planetka (3122) Florence kompaktním fotoaparátem Autor: Lukáš Král
Planetka (3122) Florence kompaktním fotoaparátem
Autor: Lukáš Král

Přiložená fotografie je složena ze 185 snímků, celková expozice 12 minut. Nejslabší hvězdy na snímku mají 12 mag, planetka má 8,8 mag. Jasná hvězda ve výřezu je ný Aqr. Foťák Sony RX100M2, ISO 12800, f = 37 mm, f/4.9. Datum 31. 8. 2017 00:13–00:28 SELČ.

Lukáš Král přiznává, že je sice jednoduché jasnou planetku spatřit, ale pořízení fotografie tak, aby byla vidět dráha planetky mezi hvězdami, už tak snadné není: „Je to docela alchymie, musí se dělat a odečítat různé korekční snímky, a hlavně to pak softwarově všechno seskládat na sebe tak, aby hvězdy nebyly rozmazané. Naštěstí na všechno existuje SW zdarma – já používám Iris.“

Počasí je v těchto dnes proti astronomickým pozorováním, ale třeba se vám na krátkou dobu vyjasní. Stačí čtvrthodina a můžete získat podobnou sérií snímků jako Lukáš Král. Další možností je sledovat například online přenos z Bareket observatory v Izraeli. Ten nejbližší začíná dnes ve 22 hodin našeho času.

[1] Rozhovor: Petr Scheirich - Pravděpodobnost srážky planetky se Zemí