Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Astronomové detekovali největší explozi v historii vesmíru

Astronomové detekovali největší explozi v historii vesmíru

Největší exploze ve vesmíru objevená na základě pozorování v oboru rentgenového záření
Autor: X-ray: Chandra: NASA/CXC/NRL/S. Giacintucci, et al., XMM-Newton: ESA/XMM-Newton; Radio: NCRA/TIFR/GM

Na základě dat z evropské kosmické observatoře XMM-Newton a rentgenové družice NASA s názvem Chandra X-ray Observatory společně s pozemními radioteleskopy v Austrálii a Indii astronomové zaregistrovali důsledek nejsilnější doposud pozorované exploze ve vesmíru. Mohutný výbuch se odehrál v kupě galaxií v souhvězdí Hadonoše (Ophuichus), což je uskupení několika tisíc galaxií ve vzdálenosti zhruba 390 miliónů světelných roků od Země. Exploze byla zhruba pětkrát větší než dosavadní zaznamenaný rekord, pozorovaný v kupě galaxií MS 0735.6+7421.

Událost byla mimořádně energetická. Výbuchy v centrech galaxií jsme pozorovali již dříve, avšak tento případ je vskutku mohutný. Nevíme, proč byl výbuch tak velký,“ říká profesorka Melanie Johnston-Hollitt, astronomka na Curtin University node of the International Centre for Radio Astronomy Research. „Avšak událost probíhala velmi pozvolna – podobně jako exploze ve zpomaleném filmu – ve skutečnosti trvala stovky miliónů roků.“

V roce 2016 skupina astronomů objevila první náznaky obří exploze v datech z družice Chandra ohlašující objev nezvyklého obloukovitého okraje na snímku kupy galaxií Ophiuchus v oboru rentgenového záření. Astronomové zvažovali, jestli by tento útvar snad mohl ukazovat na dutinu v horkém plynu spojenou s výtryskem z černé díry.

V nové studii profesorka Melanie Johnston-Hollitt se svými spolupracovníky detekovala zakřivenou hranu rovněž v datech z rentgenové družice XMM-Newton potvrzující dřívější pozorování observatoře Chandra.

Astronomové zkombinovali rentgenová data s pozorováním kupy galaxií Ophiuchus v oboru rádiových vln uskutečněným pomocí radioteleskopu Murchison Widefield Array (MWA) v Austrálii a pomocí Giant Metrewave Radio Telescope (GMRT) v Indii. Pozorování odhalila, že zakřivený okraj vymezuje region zaplněný plynem emitujícím v oboru rádiových vln a ve skutečnosti odděluje stěnu dutiny horkého plynu.

Někteří byli skeptičtí vzhledem k velikosti výbuchu,“ říká Melanie Johnston-Hollitt. „Avšak je to skutečnost.“

Data v oboru rádiového záření zapadají do rentgenového záření podobně jako ruka do rukavice. To je pádný důkaz, který nám říká, že se zde odehrála exploze nevídaných rozměrů,“ říká Maxim Markevitch z Goddard Space Flight Center, NASA.

Exploze černé díry uvolnila obrovské množství energie, které bylo zhruba 5× větší, než jaké bylo zaregistrováno při nejmohutnější události tohoto typu doposud pozorované při explozi zdroje MS0735.6+7421.

Odlišnost je v tom, že byste mohli vložit 15 galaxií typu Mléčné dráhy vedle sebe do kráteru po této erupci narážející do horkého plynu kupy galaxií,“ říká Simona Giacintucci, astronomka z U.S. Naval Research Laboratory.

Zpráva o objevu byla publikována v časopise Astrophysical Journal.

Štítky: Kupa galaxií Ophiuchus, XMM-Newton, Chandra X-ray Observatory, Největší exploze ve vesmíru