Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Do roku 2020 vznikne nejdokonalejší 3D model naší galaxie

Do roku 2020 vznikne nejdokonalejší 3D model naší galaxie

gaia-lg.jpg
Jeden z nejambicióznějších aktuálních projektů ESA má za cíl sestavit nejpřesnější mapu asi jedné miliardy objektů v naší galaxii. Gaia, jak se má nová observatoř jmenovat, má být vybavena dvojicí nejcitlivějších kamer, jaké kdy byly sestrojeny. Startovat do kosmu má v roce 2010.

Mapování tak velkého množství hvězd, z nichž některé jsou velmi slabé, bude trvat pět let. Další tři roky pak bude trvat, než ze získaných údajů vznikne obrovský trojrozměrný počítačový model, který ukáže nejen jejich stávající polohu, ale i směr pohybu, barvu a dokonce i složení.Zkrátka, Gaia má vyprodukovat úplně nový pohled na galaxii a všechno co je v ní. Má tak vzniknout hvězdný katalog, který by mohl být použit pro každou vesmírnou misi budoucnosti.

Dalším, neméně důležitým aspektem této úžasné mise je to, že může najít objekty o kterých zatím ani nevíme, že existují. Stejně jako hvězdy, může Gaia najít také další objekty, které jsou velmi slabé nebo se nachází v oblastech oblohy, do kterých se astronomové zatím nedívali tak hluboko.Jednou ze zajímavých oblastí oblohy, které může Gaia pozorovat, je ale překvapivě také oblast mezi Sluncem a Zemí. Ta je pro nás totiž běžně neviditelná. Ze Země, můžeme sledovat tuto oblast jen během dne a to dokonce jen za jasných dnů bez mraků, ale malé objekty, jako asteroidy jsou i tak prakticky neviditelné, protože jsou přezářeny slunečním svitem.Jedna zvláštní a velká skupina asteroidů, známá jako Atéňané, se vyskytuje právě v této oblasti a pravidelně kříží zemskou oběžnou dráhu. To je dělá přinejmenším potenciálně nebezpečnými, ačkoli ta část z nich, kterou známe není pro naši planetu nebezpečná. Nicméně, potřebujeme rozumět tomu proč tam jsou a z čeho jsou složeny.Za pomoci pohledu sondy, jakoby "z ptačí perspektivy" a její bezpříkladné přesnosti je Gaia ideálním nástrojem na stanovení jejich drah.

Ale asteroidy a objekty sluneční soustavy budou jen malým zlomkem objektů, které bude Gaia studovat. Jejich odhalení je jen vedlejší produkt hlavního cíle, kterým je přesně změřit umístění, pohyb a složení stovek milionů hvězd naší galaxie. Po vyhodnocení vzniklého modelu získá lidstvo nový náhled na životní cyklus naší galaxie a její budoucnost.

Zdroj: ESA tiskové zprávy

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.