Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  HST vyfotografoval hvězdokupu v srdci Mléčné dráhy

HST vyfotografoval hvězdokupu v srdci Mléčné dráhy

Toto jiskrné hvězdné pole zachycené pomocí kamer Wide Field Camera 3 a Advanced Camera for Surveys na palubě Hubbleova vesmírného teleskopu obsahuje kulovou hvězdokupu ESO 520-21
Autor: ESA/Hubble and NASA, R. Cohen

Toto jiskrné hvězdné pole, zachycené pomocí kamer Wide Field Camera 3 (WFC-3) a Advanced Camera for Surveys (ACS) na palubě Hubbleova vesmírného teleskopu HST, obsahuje kulovou hvězdokupu ESO 520-21 (rovněž známou jako Palomar 6). Hustě zaplněné zhruba kulové uskupení hvězd se nachází blízko centra Mléčné dráhy, kde mezihvězdný plyn a prach absorbují světlo hvězd a dělají tak pozorování mnohem náročnější.

Tato nádherná a starodávná kulová hvězdokupa je od Země vzdálena 25 000 světelných roků. Stáří hvězdokupy astronomové určili na 12,4 miliardy roků. Kulové hvězdokupy jsou seskupení těsně svázaných hvězd obíhajících kolem center galaxií. Astronomové je považují za přírodní laboratoře, které umožňují studium vývoje hvězd a galaxií.

Mezihvězdná absorpce ovlivňuje některé vlnové délky světla mnohem více než jiné vlnové délky, mění barvy astronomických objektů, díky čemuž se zdají být červenější, než ve skutečnosti jsou. Astronomové označují tento jev jako „červenání světla“. Jeho vinou je pozorování kulových hvězdokup blízko galaktického centra – jako například ESO 520-21 – obzvláště nesnadné.

Kulová hvězdokupa ESO 520-21 leží v souhvězdí Hadonoše, v blízkosti nebeského rovníku. Hadonoš byl jedním ze 48 souhvězdí zahrnutých ve spisech z druhého století, jejichž autorem byl egyptský astronom Ptolemaios. Patří mezi 88 souhvězdí oficiálně uznaných Mezinárodní astronomickou unií.

Štítky: Kulová hvězdokupa ESO 520-21, HST Hubble Space Telescope

40. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 10. do 10. 10. 2021. Měsíc bude v novu a vynoří se na večerní obloze. Nastane jeho konjunkce s Venuší. Aktivita Slunce je nízká, ale poslední měsíce ukázaly, že roste poněkud rychleji, než se očekávalo. K ISS má odstartovat kosmická loď Sojuz MS-19 s jedním profesionálním kosmonautem a dále dvojicí režisér-herečka. Mezitím u stanice proběhlo zkušební předokování Sojuzu MS-18 a odletěl nákladní Dragon. Zemřel český astronom a astrofyzik Boris Valníček. Před 175 lety byl objeven Neptunův měsíc Triton. Stalo se tak asi dva týdny po objevu planety.

Skvrny na Slunci s Filtrem