Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Philae se probudil!

Philae se probudil!

Philae se probudil. Těšíme se na další výsledky!
Autor: ESA

Teprve před několika minutami Evropská kosmická agentura oficiálně potvrdila, že přistávací modul Philae, doposud spící na jádru komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko, procitl z hibernace. Včera večer v 22:28 CEST obdrželo řídící středisko v ESOCu v německém Darmstadtu signál od Rosetty a následně analyzovalo více než 300 paketů dat. „Philae si vede velice dobře. Jeho operační teplota je -35° C a má k dispozici 24 Wattů energie,“ uvedl Dr. Stephan Ulamec vedoucí projektu. „Lander je připraven k práci.“

Philae prostřednictvím Rosetty komunikoval s řídícím střediskem na Zemi po dobu 85 sekund. Stalo se tak poprvé od jeho uvedení do hibernace 15. listopadu minulého roku. Při analýze dat však došlo k překvapivému zjištění, že Philae už byl „vzhůru“ dříve. V předchozím článku na Kosmonautix.cz jsme vás informovali o průběhu probuzení z hibernace. Nejdříve bylo zapotřebí ohřát interiér sondy na více než -45° C a zároveň mít k dispozici minimálně 5,5 W ze solárních panelů. Pro stabilní obousměrnou komunikaci je pak potřeba mít k dispozici alespoň 19 W. Jak je patrné s úvodního odstavce, tyto podmínky byly splněny. Teprve poté bylo možné začít vysílat signály k Zemi.

V současnosti řídící tým očekává další přísun informací z Philae. V jeho paměti je uloženo více než 8000 paketů dat, jejichž analýza nám napoví, co se s landerem během uplynulých dní dělo.

Pohled do Lander Control Center v DLR v Kolíně nad Rýnem. Autor: DLR Portal.
Pohled do Lander Control Center v DLR v Kolíně nad Rýnem.
Autor: DLR Portal.

... a ještě jednou připomínáme celou misi Rosetta-Philae prostřednictvím roztomilého kresleného videa "Once upon a time..." (tedy volně přeloženo "Bylo nebylo..."). Ačkoliv je celé v angličtině, animace vám rozhodně pomůže maximálně pochopit celý příběh. Autor: ESA.

[1] Blog ESA - Evropské kosmické agentury

Převzato: www.kosmonautix.cz

Štítky: Modul Philae, 67P/Churyumov-Gerasimenko, Evropská kosmická agentura, ESA, Sonda Rosetta

26. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 24. 6. do 30. 6. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti. Planety Saturn, Mars a Jupiter můžeme pozorovat pouze nízko na ranní obloze. Aktivita Slunce se opět zvýšila s třetím příchodem aktivní oblasti známé ze začátku května silnými erupcemi. Pozorovatelé úkazů na obloze mohou spatřit noční svítící oblaka. Mise kosmické lodi Starliner u ISS byla opět prodloužena. Čínská mise Chang’e 6 chystá velké finále s přistáním vzorků z Měsíce. Začíná projekt Česká cesta do vesmíru. Před 50 lety byla na oběžnou dráhu vynesena vojenská stanice typu Almaz, pojmenovaná z důvodu utajení jako Saljut 3.

Noční svítící oblaka