Úvodní strana  >  Články

Štítky

Skrýt podrobnosti
Pavel Koten Kosmonautika

Poslední okamžiky letu Columbie

Raketoplán Columbia se nedokázal vrátit zpět na Zemi po splnění náročné ale úspěšné výpravy věnované řadě vědeckých experimentů. Pouhých 17 minut před plánovaným přistáním na floridském Cape Canaveral došlo ke ztrátě spojení mezi řídícím střediskem a raketoplánem. Očití svědkové poté již jen sledovali trosky padající na území státu Texas.
Karel Mokrý Kosmonautika

Problémy s vodou na oběžné dráze

Na Zemi jsou vody plné řeky a jezera, na oběžné dráze je voda po vzduchu druhá nejvzácnější surovina a musíse jí velmi pečlivě šetřit. Let STS-107 probíhá experimentzaměřený na kvalitnější recyklaci vody.

Karel Mokrý Vzdálený vesmír

Bouřlivá spirální galaxie

Jak Chandra vidi M83
Jak Chandra vidí
Přiložený snímek zobrazuje známou galaxii M83, jak ji "vidí" rentgenová laboratoř Chandra. Rozptýlené jasné body označují neutronové hvězdy a černé díry roztroušené v celém disku galaxie. Jádro galaxie září především díky rozsáhlým oblastem vznikajících hvězd.
Kamil Hornoch Úkazy

C/2002 V1 (NEAT) pozorovatelná okem

Kometa C/2002 V1 (NEAT) je již viditelná pouhým okem jako poměrně "slabá zamlžená hvězda" s jasností kolem 5 mag a pokračuje ve zjasňování. Zejména občasní pozorovatelé by měli využít každého jasného večera na její pozorování, protože počasí je nyní velmi nepříznivé a kometa bude viditelná již jen zhruba 2 týdny.

Karel Mokrý Vzdálený vesmír

Výtrysk a "nesprávná" galaxie

Abel 428: 0313_192
Galaxie 0313-192
v kupě Abel 428
Ohromný výtrysk elementárních částic pohybujících se téměř rychlostí světla byly pozorovány u mnoha galaxií, ale vždy výhradně u eliptických galaxií, nebo u dvou splývajících galaxií. Pomocí HST, VLA (Very Large Array) a teleskopu Gemini astronomové objevili veliký výtrysk vycházející ze spirální galaxie.
Rudolf Novák Ostatní

Fotovíkend v Brně

Hvězdárna a planetárium Mikuláše Koperníka v Brně si vás dovoluje pozvatna setkání příznivců astronomické fotografie, které se uskuteční ovíkendu 28. února až 2. března 2003 v prostorách hvězdárny.

Karel Mokrý Sluneční soustava

C/2002 V1 (NEAT)

C2002 V1 (NEAT) 17./18. ledna 2003 (KLENOT)
Snímek komety C/2002 V1 (NEAT) byl pořízen v noci z 17./18. ledna 2003 1.06-m KLENOT teleskopem Observatoře Kleť CCD kamerou Photometrics Serie 300 expozicí 60 sekund. Zobrazené pole má velikost 28 x 20 úhlových minut, sever je nahoře a západ vpravo.
Pozorovatelé Jana Tichá a Miloš Tichý
Zdroj: HaP České Budějovice

Observatoř Stromlo zničena požárem

observatoA  Mount Stromlo po poA3/4A!ru
observatoA Mount Stromlo po poA3/4A!ru
Mount Stromlo
Požáry v okolí hlavního města Austrálie Canberry ničí nejen lidské příbytky, ale pustoší i vědecká pracoviště.Na historické observatoři Mount Stromlo bylo zničeno nenahraditelné zařízení v ceně milionů dolarů. Zničeny byly i unikátní detektory určené pro dalekohledy Gemini
Jiří Dušek Ostatní

Konkurz na pozorovací čas - Vyškov

Hvězdárna a planetárium Mikuláše Koperníka v Brně nabízí v roce 2003 pozorovací čas dalekohledu ve Vyškově-Marchanicích.Jedná se o zrcadlový dalekohled o průměru objektivu 30 cm, ohniskové vzdálenosti 1,2 metru, který je vybavený CCD kamerou ST-7 se standardními fotometrickými filtry. Zájemci se mohou ucházet o část pozorovacích nocí na období od 1. 3. 2003 do 1. 3. 2004.
Jiří Dušek Ostatní

Konkurz na pozorovací čas - Brno

Hvězdárna a planetárium Mikuláše Koperníka v Brně nabízí v roce 2003 pozorovací čas dalekohledu v Brně na Kraví hoře.Jedná se o zrcadlový dalekohled o průměru objektivu 40 cm, ohniskové vzdálenosti 1,75 metru, který je vybavený CCD kamerou ST-7 se standardními fotometrickými filtry Kron-Cousinova systému. Jeho provoz je prakticky automatizovaný a lze ho ovládat i na dálku. Zájemci se mohou ucházet o část pozorovacích nocí na období od 1. 3. 2003 do 1. 3. 2004.

Kamil Hornoch Sluneční soustava

C/2002 V1 (NEAT)

17. ledna 2003 C/2002 V1 (NEAT) K. Hornoch
Snímek komety C/2002 V1 (NEAT), který pořídil Kamil Hornoch v Lelekovicích večer 17. ledna 2003 pomocí0.35-m dalekohledu kamerou SBIG ST-6V přes R filtr.Výsledný snímek vznikl složením 35 dílčích expozic, každáo délce 30 sekund. Pozorování silně rušil Měsíc v úplňku.
Pavel Suchan Světelné znečištění

Kdo špiní oblohu aneb o světelném znečištění

Přestože by člověk mohl za dobrých podmínek pouhým okem pozorovat asi tři a půl tisíce hvězd, lze spatřit na noční obloze velkoměsta sotva čtyři sta. Není vyloučeno, že nad městy jednou "zhasne" i poslední z nich. Příčinou je stále větší množství umělého světla. Pojem světelného znečištění patří do lidského slovníku již mnoho desítek roků. V posledních deseti letech patří v některých zemích už i do slovníku zákonodárců.
psáno pro časopis Třetí pól - časopis pro studenty

Karel Mokrý Hvězdy

Kosmický prak

T Tau - vzajemny pohyb slozek
Vzájemný pohyb
složek T Tau
Zdroj: Nature

Po vykreslení vzájemného pohybu hvězd v systému T Tauri (souhvězdí Býk) došli astronomové k překvapivému závěru. Jedna hvězda je "vystřelena" z tohoto systému. Jde o první pozorování takového chování. Tímto způsobem možná vznikly některé velmi slabé, osamocené hvězdy.

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 6. 5. do 12. 5. 2024. Měsíc bude v novu a čeká nás extrémně mladý srpek na večerní obloze. Slunce je hodně aktivní, nastaly silné erupce. Oblohu ozdobila slabá polární záře a nečekaně s ní se objevil i deorbitující horní stupeň Falconu 9. Planety jsou v tomto týdnu velmi obtížně viditelné. Pozorovat můžeme několik slabších komet. Na ranní obloze létají éta Aquaridy. K odvrácené straně Měsíce se vydala čínská sonda Chang’e 6 a na čínské orbitální stanici Tiangong se vyměnily tříčlenné posádky. Před 50 lety se narodil český astronom a popularizátor Václav Knoll. Před 10 lety proběhla poslední oprava vesmírného dalekohledu HST.

Slunce přes sluneční filtr bez úprav