Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Čech se podívá k Měsíci
Jan Herzig Vytisknout článek

Čech se podívá k Měsíci

Yemi A.D.
Autor: dearMoon

Pouhé dva týdny po vybrání Aleše Svobody jakožto záložního astronauta ESA přišla další zpráva související s dobýváním vesmíru a současně s Českem, která jednoduše všem vyrazila dech. Japonský miliardář Jusaku Maezawa oficiálně oznámil složení posádky unikátní mise dearMoon, v rámci níž se sám vydá na oblet Měsíce spolu s osmi umělci z celého světa. Jedním z vybraných je i český choreograf Yemi A. D.

Roku 2017 bylo oznámeno, že si někdo objednal oblet Měsíce Crew Dragonem vyneseným raketou Falcon Heavy. O rok později bylo zveřejněno, že tím člověkem je japonský miliardář Jusaku Maezawa a že namísto Crew Dragonu misi obslouží chystaná loď Starship, ve které místo původně plánovaných dvou poletí devět lidí. Jedním z nich se logicky stal Maezawa, zbylých osm se však rozhodl vybrat z řad umělců z celého světa.

Výběr zahájil na začátku loňského roku a dorazilo do něj údajně kolem milionu přihlášek. Včera pak přišlo oficiální vyhlášení posádky, při kterém se každému Čechovi musel zatajit dech. Mezi 10 představenými (osm členů posádky a dva náhradníci) se jedno jméno, Yemi A. D.,objevilo vedle české vlajky. Něco, co by ještě hodinu předtím každý člověk znalý kosmonautiky nejspíše zavrhl se stalo faktem, český občan se vydá k Měsíci!

Celá posádka mise dearMoon, uprostřed Jusaku Maezawa Autor: dearMoon
Celá posádka mise dearMoon, uprostřed Jusaku Maezawa
Autor: dearMoon
Hlavní posádku mise dearMoon bude tvořit americký DJ Steve Aoki, americký popularizátor kosmonautiky Tim Dodd známý jako Everyday astronaut, český choreograf Yemi A. D., irská fotografka Rhiannon Adam, britský fotograf Karim Iliya, indický herec Dev Joshi a jihokorejský rapper Choi Seung-hyun známý jako T.O.P. Záložními členy jsou americká snowboardistka Kaitlyn Farrington a japonská tanečnice Miyu. Posádka se nestane profesionálními astronauty, ale vesmírnými turisty, kteří poletí jednorázově na tuto misi a obdrží jen nezbytný zkrácený výcvik. Mimochodem – pro Maezawu se bude jednat již o druhý let: před rokem se na týden vydal Sojuzem na ISS.

Yemi A. D. se narodil roku 1981 v Liberci. Jeho matka je Češka a otec pochází z Nigérie. Je choreografem, uměleckým režisérem, výtvarným umělcem a performerem. Založil JAD dance company, uskupení českých i zahraničních choreografů, které sklízí úspěchy po celém světě. Stojí také za globální neziskovou organizací pro mladé inovátory Moonshot platform a je autorem inscenace Národního divadla nazvané Bohemian Gravity. „Cítím pokoru, požehnání a neskutečný vděk za tuto jedinečnou příležitost reprezentovat svou zemi, náš lid, svou rodinu a všechny kreativní snílky z celého světa na první civilní cestě k Měsíci v historii lidstva, dodal Yemi ke své nominaci do posádky.

Schéma průběhu mise dearMoon Autor: SpaceX
Schéma průběhu mise dearMoon
Autor: SpaceX
Mise se má uskutečnit již příští rok, vzhledem k současnému stavu systému Super Heavy-Starship společnosti SpaceX se však jedná o dosti nereálné datum. Dosavadní největší milník Starship je „jen skok do výšky 12,5 km a následné přistání. Na orbitální let se stále čeká. Navíc má ještě před touto misí proběhnout mise Polaris 3, která také spočívá v obletu Měsíce lodí Starship. Organizuje ji Jared Isaacman a oznámenými členy posádky jsou manželé Dennis a Akiko Titovi. Reálné datum mise dearMoon by tak mohlo být někdy kolem roku 2027. Mise bude trvat 6 dní a Starship při ní dolétne k Měsíci, oblétne ho a následně se vrátí k Zemi.

Maezawa chce touto misí dát příležitost letět do kosmu právě takovým lidem, kterým by to normálně jejich povolání spíše neumožnilo. Mezi takové patří jednoznačně většina umělců. Maezawa chce cestou k Měsíci ovlivnit jejich tvorbu a vnést tak dobývání kosmu a vesmír do povědomí celého světa, aby si každý mohl užít poutavost vesmíru. A tu vědci a inženýři zachytí mnohem obtížněji než právě umělci. „Kdyby Pablo Picasso viděl Měsíc zblízka, jaké malby by namaloval? Kdyby John Lennon viděl zakřivení Země, jaké písně by napsal? Kdyby oni letěli do vesmíru, jak by dnes vypadal svět?“ řekl Maezawa.

Umělecká představa startu Starship k Měsíci Autor: dearMoon
Umělecká představa startu Starship k Měsíci
Autor: dearMoon
Je až neuvěřitelné, jaké tempo teď světová a pro nás především česká kosmonautika nabírá. K Měsíci se vydá 9 civilistů, jen aby motivovali co nejvíce lidí na celém světě a přenesli krásu Měsíce a vesmíru jako takového do moderního umění. A jedním z vyvolených se stane i Čech a my se tak, pokud vše vyjde, staneme jednou z prvních sedmi světových národnosti u Měsíce.

Obrovská gratulace Yemimu A. D.!

[1] dearMoon
[2] elonx.cz
[3] kosmonautix.cz
[4] Starší rozhovor s Yemim
[5] Oficiální medailonek Yemiho pro misi dearMoon

Jan Herzig

Narodil se roku 2008 v Plzni, celý svůj život ale žije v Horšovském Týně. Studuje na Gymnáziu J. Š. Baara v Domažlicích. Vesmír ho uchvátil v 11 letech, nyní mu věnuje většinu svého času. Věnuje se teoretické i praktické astronomii. Na teoretické obdivuje možnost popsání vesmíru pomocí elegantních rovnic. V souvislosti s praktickou ho fascinuje pohled na vesmír vlastníma očima i svým dvaceticentimetrovým dalekohledem. Baví ho i popularizace astronomie a kosmonautiky, a to jak psaním článků, tak komentováním na youtube či v rádiu. Roku 2021 vyhrál 18. ročník Astronomické olympiády kategorie GH, o rok později pak 19. ročník v kategorii EF. Na XXVI. Mezinárodní astronomické olympiádě získal bronzovou medaili, na I. Mezinárodní olympiádě v astronomii a astrofyzice pro juniory zlatou medaili. Správce Instagramu ČAS.

Štítky: Starship, Yemi A.D., SpaceX, Dear Moon, Měsíc

Jižní kříž nad horou

Fotografie je focena v Chilských Andách v podmínkách s velmi nízkým světelným smogem.