Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Planetky jako nebezpečí z kosmu s Jiřím Grygarem

Planetky jako nebezpečí z kosmu s Jiřím Grygarem

Vznik rodin planetek v důsledku kolize - kresba Autor: NASA/JPL-Caltech
Vznik rodin planetek v důsledku kolize - kresba
Autor: NASA/JPL-Caltech
V sobotu 13. července 2013 v 16:10 uvede Český rozhlas Plus pořad Nebeský cestopis s astrofyzikem RNDr. Jiřím Grygarem, CSc. Hlavním tématem budou malá tělesa sluneční soustavy – planetky.

O tématu srážky Země s planetkou se hovoří často. Někteří si myslí, že až příliš často, že je to jen strašení lidí. Jiní zase říkají, že nebezpečí od planetek je příliš veliké, a že nejsme na takovou situaci připraveni. S Jiřím Grygarem se pokusíme rozhodnout, který z těchto táborů je blíž skutečnosti.

Počet známých planetek neustále roste, jde o stovky tisíc těles. Většina obíhá kolem Slunce v bezpečné vzdálenosti, ale některé se mohou, v podstatě vlivem náhody, dostat do blízkosti Země. Existuje i skupina planetek, které se kolem Země pohybují pravidelně. Několikrát ročně slyšíme o průletu některé z planetek těsně kolem Země a známe z minulosti případy, kdy planetka Zemi zasáhla. V živé paměti máme pád malé planetky nad ruským Čeljabinskem v únoru letošního roku. V pořadu si pěkně všechny informace utřídíme a sami zjistíte, jestli vás s Jiřím Grygarem uklidníme nebo znervózníme.

Nebeský cestopis s Jiřím Grygarem Autor: Český rozhlas
Nebeský cestopis s Jiřím Grygarem
Autor: Český rozhlas
V pravidelných rubrikách se podíváme na obloze na konjunkce planet Mars a Jupiter a s bioložkou Janou Kvíderovou se vydáme hledat vodu a život na Mars.

Jak pořad poslouchat? Pokud budete na internetu, můžete použít přehrávač streamu ČRo Plus. Stanice vysílá i na středních vlnách, digitálně, přes satelit. Vše je vysvětleno zde. Kdo si nenajde čas v sobotu 13. července od 16:10 do 17:00, může si pořad stáhnout z archivu. V něm se objeví jen několik minut po 17 hodině.

Za dva týdny, 27. července, se vydáme s Jiřím Grygarem za exoplanetami, tedy planetami obíhajícími jiné hvězdy, než je naše Slunce.

Štítky: Jiří Grygar, Planetka, Nebeský cestopis

29. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 7. do 21. 7. 2019. Měsíc bude v úplňku a nastane jeho částečné zatmění. Během noci je vidět Jupiter a Saturn, k nimž se přidává i Neptun a nad ránem Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Indie letí k Měsíci, koncem týdne čekáme dva starty k ISS. Hayabusa 2 provedla druhý odběr vzorků z planetky Ryugu. Raketa Proton-M vynesla dalekohled Spektr-RG, raketa Vega selhala. Před 50 lety přistáli lidé na Měsíci a před 25 lety dopadaly první kusy komety na Jupiter.

Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2019 obdržel snímek „Nočné svietiace oblaky“, jehož autorem je Jakub Zahuranec   Noční svítící oblaka, nebo „nočné svietiace oblaky“, v rodné řeči autora snímku Jakuba Zahurance ze Slovenska, jsou krásným úkazem. Chtělo by se říci