Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Rozhovory o vesmíru – pátý díl

Rozhovory o vesmíru – pátý díl

Pátý díl vidcastu Rozhovory o vesmíru
Autor: Ústav teoretické fyziky a astrofyziky PřF MU

V pátém dílu se zabýváme pohledem současné vědy na hledání života ve vesmíru. Jako úvodní novinku probereme novou knihu Aviho Loeba o zvláštním tělese Oumuamua, které nedávno proletělo naší sluneční soustavou a v hlavním tématu vyzpovídáme hosta z Astronomického ústavu AV ČR Dr. Marka Skarku, který se zabývá výzkumem exoplanet.

Při pohledu na noční nebe plné hvězd asi každého napadla myšlenka, zda mezi nimi je někdo, kdo nám pohled vrací. Atraktivnost myšlenky mimozemského života přitáhla pozornost mnoha konspirátorů a zábavního průmyslu. Tato kulturní trivializace tématu v kombinaci s nepřesvědčivými výsledky projektů na hledání inteligentního mimozemského života postupem času snížila zájem vědecké komunity o tuto problematiku a vědci hledající v datech známky inteligentního života jsou většinou jen terčem posměchu.

Nedávno vydaná kniha Extraterrestrial od špičkového vědce Aviho Loeba ale vybízí k obnovení zájmu o tento vědecký směr a diskutuje zajímavé vlastnosti tělesa Oumuamua, které nedávno proletěla naší sluneční soustavou.

Dalším souvisejícím tématem, které v posledních letech prošlo obrovským rozvojem, je studium planet u jiných hvězd než Slunce, tzv. exoplanet. Kolik takových planet v dnešní době známe? Jakými metodami se objevují? Jaké mají vlastnosti? Kolik je mezi nimi takových, na kterých jsou vhodné podmínky pro život zemského typu?

Diskusi na tyto témata najdete v pátem dílu vidcastu Rozhovory o vesmíru: https://youtu.be/fDxbZiJajMQ

Václav Glos

Doktorand na Ústavu teoretické fyziky a astrofyziky Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně, kde zároveň působí jako zástupce pro styk s veřejností. Zabývá se výzkumem slupkových galaxií pod vedení dr. Jungwierta. Ve zbylém čase popularizátor přírodních věd působící na Hvězdárně Vyškov jako demonstrátor večerních programů a správce pozorovací techniky. Spoluzakladatel Astronomického kroužku v Brně.

Štítky: Astronomický ústav AV ČR, Samuel Kováčik, Norbert Werner, Marek Skarka, TESS, Kepler mission, `Oumuamua, Exoplanety, Vidcast, Ústav teoretické fyziky a astrofyziky PřF MU