Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Rozhovory o vesmíru – Holografický vesmír

Rozhovory o vesmíru – Holografický vesmír

Sedmnáctý díl vidcastu Rozhovory o vesmíru
Autor: Ústav teoretické fyziky a astrofyziky PřF MU

Objev teorie popisující zároveň gravitaci a částicovou fyziku by byl bez pochyby milníkem v pochopení našeho vesmíru. I přes desetiletí velké snahy špičkových vědců se ale bohužel zdá, že k nalezení této teorie jsme stále daleko. Po cestě se však objevilo několik zajímavých souvislostí, které by mohly být indiciemi na cestě za teorii všeho. Zajímá-li vás více o holografii, vztahu gravitace a entropie a dualitách mezi obecnou teorií relativity a částicovou fyzikou, tak si pusťte nový díl Rozhovorů o vesmíru.

V novém díle Rozhovorů o vesmíru si Norbi a Samuel prohodí své obvyklé role a Norbi vyzpovídá teoretického fyzika Samuela, který se ve svém výzkumu zabývá strukturou prostoru. Tématem rozhovoru bude holografie vesmíru, nové gravitační teorie, duality mezi gravitační teorií a částicovou fyzikou a další.

Jelikož se jedná o témata, která jsou velmi abstraktní a není možné je přesně vysvětlit bez pokročilé matematiky, tak se i přes velká zjednodušení jedná spíše o méně odpočinkový díl. Pokud vás ale problematika nové fyziky zajímá, tak by právě toto video mohlo být prvním krokem k hlubšímu pochopení.

Na začátku také nechybí novinka. Tentokrát o dlouhém gama záblesku, který navzdory současným teoriím vznikl po srážce dvou neutronových hvězd. Také se dozvíte, jakou roli v tomto výzkumu bude snad už brzo hrát největší česká družice QUVIK.

Epizodu najdete na: https://youtu.be/S7EPQmL9wE8

Václav Glos

Doktorand na Ústavu teoretické fyziky a astrofyziky Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně, kde zároveň působí jako zástupce pro styk s veřejností. Zabývá se výzkumem slupkových galaxií pod vedení dr. Jungwierta. Ve zbylém čase popularizátor přírodních věd působící na Hvězdárně Vyškov jako demonstrátor večerních programů a správce pozorovací techniky. Spoluzakladatel Astronomického kroužku v Brně.

Štítky: Teorie všeho, Duality ve fyzice, Holografie, Samuel Kováčik, Norbert Werner, Vidcast, Ústav teoretické fyziky a astrofyziky PřF MU