Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Vesmír až k vám domů - díl první

Vesmír až k vám domů - díl první

Galaxie v programu Celestia
S nebývale rychlým rozvojem technologií, které nám umožňují nahlížet i do těch nejvzdálenějších koutů nám známého a viditelného vesmíru, se postupem času do rukou běžného smrtelníka dostávají prostředky, o nichž generace před námi jen tiše snily.

Fenoménem, který dnešní lidskou společnost utváří stejně samozřejmě jako střídání ročních dob, je existence internetu. Právě díky němu si nyní můžete přečíst tento článek a právě díky němu se v krátkém seriálu o astronomických programech dozvíte, kam až může vaše oko dohlédnout při objevování vesmíru. A to vše v pohodlí vašeho domova.

Stellarium - aneb planetárium ve vašem PC

Logo programu Stellarium
Program Stellarium není třeba dlouze představovat. Komunita astronomů a nadšenců hodiny mlčky koukajících do dalekohledu jistě tento program zná. Nicméně pokud slovo Stellarium slyšíte prvně, čtěte dále a seznamte se...

Projekt virtuálního planetária je dílem francouzského programátora Fabiena Chereaua, který ho uvedl na světlo světa již v roce 2001. Od té doby se program stále vyvíjí a nyní je jeho aktuální verze 0.10.4 (k 24. květnu 2010), což rozhodně není konečný stav.

Vize projektu je čistě nekomerční. Máte-li dostatek programátorských znalostí, můžete ho sami měnit či poupravit k obrazu svému. Na vývoji programu se můžete samozřejmě také podílet. Vše o programu, vývoji a aktualitách okolo naleznete na jeho domovském webu www.stellarium.org.

Funkce

Program simuluje hvězdnou oblohu tak, jak byste ji viděli jako pozemský pozorovatel. Není však problém se pomocí jednoduchého nastavení přesunout na jakékoli těleso Sluneční soustavy a pokochat se pohledem na hvězdnou oblohu odtud.

Co vyšší verze, to dokonalejší efekty

Meteorický roj v programu Stellarium
Program velmi věrně simuluje soumrak, stejně tak i scintilaci (blikání hvězd způsobené pohybem vzdušných mas různé teploty v zemské atmosféře). Nastavit si můžete i míru "světelného znečištění" a porovnat tak přírodní oblohu od oblohy příměstské, či městské.

Pro období meteorických rojů si pak můžete nastavit zenitovou hodinovou frekvenci a pokochat se opravdovým meteorickým deštěm.

Na povrchu Marsu v programu Stellarium
Samozřejmostí je nastavení a uložení aktuální polohy pozorovatele pro jakékoli místo na Zemi, včetně zadání přesných GPS souřadnic vašeho pozorovacího stanoviště.

Každý objekt si můžete libovolně přiblížit a relativně detailně prohlédnout. Množství zobrazovaných hvězd můžete ještě dále rozšířit pomocí katalogů, které lze přímo pomocí programu stáhnout.

Obloha a mytologie

Souhvězdí v programu Stellarium
Noční obloha je neodmyslitelně spjata se souhvězdími. Stellarium vám nejenže ukáže spojnice jednotlivých hvězd v souhvězdí, ale zapnout lze i jejich kresby.

Pokud by Vás zajímalo, jaká souhvězdí na obloze viděli třeba ve starověké Číně, v Egyptě nebo Tichomoří, není nic jednoduššího, než si v nastavení pohledu a oblohy přepnout hvězdnou mytologii.

Stejně jako souhvězdí lze přepínat i prostředí, respektive krajinu, ze které pozorujete. Pokud se Vám tedy nelíbí, že oblohu pozorujete z pole plného řepky olejné, rázem se můžete ocitnout mezi sněhem pokrytými vrcholky hor, nebo na povrchu Měsíce či Marsu.

Jedinečné simulace úkazů

Úplné zatmění Slunce 7. října 2135 v Praze v programu Stellarium
Stellarium Vám umožňuje nasimulovat jakýkoli úkaz, který se buď již odehrál dávno v minulosti, nebo naopak putovat za ním do vzdálené budoucnosti. Můžete tak zkoumat oblohu a postavení planet tak, jak je mohli vidět lidé za dob Ježíše Nazaretského, nebo si nastavit okamžik, kdy dojde nejbližšímu k úplnému zatmění Slunce nad Českou republikou (což bude ráno 7. října roku 2135). Ba co víc! Vývojáři programu zahrnuli mezi simulovatelné jevy i precesi, tedy kyvný pohyb zemské osy, která s periodou 26 000 let krouží mezi hvězdami. Můžete si tak udělat výlet do dob, kdy hvězda ukazující sever nebyla Polárka, nýbrž hvězda Thuban v souhvězdí Draka. Meze vaší fantazie se nekladou.

Na závěr by bylo dobré podotknout, že vše je zcela zdarma a program je stále ve vývoji. Drobné chybičky, jsou-li nějaké, je nutno vývojářům odpustit, neboť s každou další verzí přichází další a další vylepšení tvořící realističtější celek.

Příjemné je, že program je téměř celý přeložen do češtiny! Navíc není vytvořen pouze pro systém Windows. Nejaktuálnější verzi stáhnete na domovské stránce www.stellarium.org.

Převzato: Hvězdárna b. A. Krause v Pardubicích

1. Vesmír až k vám domů - díl první
  2. Vesmír až k vám domů - díl druhý
  3. Vesmír až k vám domů - díl třetí

Petr Komárek

Petr Komárek (* 5. října 1982, Pardubice, Česká republika) je popularizátorem astronomie, člen Astronomické společnosti Pardubice a od roku 2007 vedoucím Hvězdárny barona Artura Krause v Pardubicích, kde se mimo jiné věnuje se výchově mládeže v astronomických kroužcích. Jedním z jeho největších koníčků je cestování a fotografování. Účastnil se též tří expedic SAROS za úplným zatměním Slunce (do Turecka v roce 2006, Ruska v roce 2008 a Číny o rok později).