Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Astronomie letní čas nepotřebuje

Astronomie letní čas nepotřebuje

Hodiny
Autor: Petr Hanzlíček

Astronomové bývají pravidelně rok co rok dotazováni, co na zavedení letního času říkají a my pravidelně rok co rok odpovídáme, že astronomie letní čas nepotřebuje a v posledních letech už jsme také důrazně upozorňovali na negativní dopady a také na nedostatečné zdůvodnění zavádění letního času. Letní čas se z pohledu dneška jeví jako přežitek.

Tiskové prohlášení České astronomické společnosti číslo 245 z 23. 3. 2018

Astronomická pozorování je třeba zapsat s vysokou časovou přesností a tak, aby to bylo jasné komukoliv na Zemi. Z toho důvodu se často úkazy udávají v tzv. světovém čase (UT), příp. ve středoevropském čase (SEČ), rozhodně však astronomické efemeridy a např. ani česká Hvězdářská ročenka neobsahují časy úkazů v letním středoevropském čase (SELČ) v době jeho platnosti, ale stále v průběhu celého roku používáme SEČ. Astronomie tedy letní čas nepotřebuje. V této souvislosti uvádíme, že tzv. zimní čas neexistuje, v průběhu roku na území České republiky používáme buďto středoevropský čas (SEČ) nebo středoevropský letní čas (SELČ).

Není naší odborností, abychom se vyjadřovali ke zdravotním aspektům, k ekonomickým kdysi ziskům, ale dnes ztrátám a k dalším souvislostem, kterých je dost na to, aby podpořily argumenty pro zrušení letního času.

Cirkadiánní rytmy člověka ale velmi úzce souvisejí také s problematikou světelného znečištění, které se Česká astronomická společnost intenzivně věnuje - např. materiál ke světelnému znečištění schválený vládou 21. března 2018 -  https://www.mzp.cz/cz/news__180321_SZ. Člověk je čím dál více vystaven působení světla v noci a narušení cirkadiánního rytmu. Existují desítky vědeckých prací, které tuto problematiku dokládají http://alandb.darksky.org. Posun času o hodinu dvakrát ročně je další zátěží do tohoto řetězce.

Podporujeme snahu europoslance Pavla Svobody, která vedla k přijetí rezoluce Evropským parlamentem, jež navrhuje zrušení střídání času.

Podporujeme iniciativu senátora Petra Šilara For One Time Onlyhttp://www.foronlyonetime.eu