Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Hnedý trpaslík alebo potulná planéta?

Hnedý trpaslík alebo potulná planéta?

Porovnanie veľkosti hnedého trpaslíka voči planétam a hviezdam.
Autor: Gemini Observatory/Artwork by Jon Lomberg

Jonathan Gagné z Carnegie Institute for Science ve Washingtonu DC a jeho tím prišli s tvrdením, že v prípade objektu SIMP0136 môže ísť o planétu. Jedná sa o tzv. potulnú planétu, pretože neobieha okolo žiadnej materskej hviezdy. Svoje výsledky publikovali v časopise The Astrophysical Journal Letters.

Teleso vo vzdialenosti 21 svetelných rokov od Zeme s hmotnosťou 13 Jupiterov s označením SIMP J013656.5+093347 (skrátene SIMP0136) bolo doposiaľ považované za jedného z našich najbližších hnedých trpaslíkov. Nové zistenia ukazujú, že sa však pravedpodobne jedná o potulnú planétu.

Hranica medzi hnedými trpaslíkmi a planétami býva veľmi tenká. Hnedí trpaslíci sú totiž objekty na pomedzí hviezd a planét. Nie sú hviezdami, pretože sa v nich neodohráva jadrová fúzia, no nie sú ani planétami, pretože na začiatku svojej existencie prešli obdobím krátkeho „spaľovania“ deutéria. Po tejto fáze sa zmenšili a vychladli. Od planét sa líšia aj svojich vznikom a do tretice tým, že žiaria v infračervenej oblasti spektra.

Umelecká predstava objektu SIMP J013656.5+093347 Autor: NASA/JPL, slightly modified by Jonathan Gagné
Umelecká predstava objektu SIMP J013656.5+093347
Autor: NASA/JPL, slightly modified by Jonathan Gagné

Ak je SIMP0136 naozaj planéta, predpokladá sa, že ide o plynného obra. Síce môžeme vylúčiť existenciu života, avšak ako pozorovací objekt zaiste poteší mnohých planetárnych vedcov – je totiž omnoho ľahšie študovať atmosféru a ďalšie vlastnosti u potulnej planéty ako u planéty obiehajúcej okolo hviezdy. Tento najnovší prírastok do klubu voľne potulujúcich sa planét je mimoriadne pozoruhodný aj preto, že sme na jeho povrchu detekovali rýchlo sa meniace počasie.

Viktória Zemančíková

Mgr. Viktória Zemančíková, PhD. (*1990, Košice) je slovenská popularizátorka astronomie. Do hvězdné oblohy se zamilovala už jako malé dítě a vesmír je její celoživotní vášní. Je absolventka pomaturitního studia astronomie na Slovenskej ústrednej hvezdárni v Hurbanově a též pracovala na Hvězdárně a palnetáriu v Prešově. Vyjma hvězdnému nebi a vesmíru se věnovala filosofii a metodologii vědy v rámci doktorandského studia na Univerzitě Pavla Jozefa Šafárika v Košicích. Je autorkou astronomického kalendáře v časopise Quark a na stránkach Slovenského zväzu astronómov. Publikuje populárně-vedecké články na portálu www.pc.sk.

Štítky: Hnědí trpaslíci, Bludná planeta