Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Arecibo se vrací do služby snímkem Phaetonu

Arecibo se vrací do služby snímkem Phaetonu

Planetka Phaeton radarem v Arecibu
Autor: Arecibo Observatory/NASA/NSF

Poté, co zasáhl Portoriko ničivý hurikán Maria, byla vážně poškozena i velká anténa 300m radioteleskopu Arecibo. Delší dobu to s radoteleskopem nevypadlo nejlépe. Uvažovalo se o jeho uzavření a hurikán se zdál být poslední kapkou. Naštěstí se našly zdroje nejen na opravu, ale i na další provoz a observatoř se naštěstí již koncem roku mohla opět zahledět do vesmíru. Právě včas, aby zaznamenala radarové odrazy od povrchu planetky Phaeton, zdrojového tělesa meteorického roje Geminid.

Těleso (3200) Phaeton je pozoruhodný objekt. Samozřejmě, není zcela neobvyklé, aby měla planetka takto výstřední dráhu, ale když je ještě navíc zdrojem meteoroidů v takovém množství, jaké vídáme u každoročního krásného roje Geminid, nabízí se, že jde o vyhaslou kometu. V prosinci 2017 došlo k výhodnému přiblížení planetky k Zemi, což umožnilo ji nejen osahat radarem, ale především byla snadno pozorovatelná i běžnými dalekohledy.

Obrázky pořízené radioteleskopem odhalily s největší dostupnou přesností, jaký je tvar a povrch planetky. Vidíme tak, že je téměř sférická a má poblíž rovníku prohlubeň o velikosti nejméně několika stovek metrů a tmavou skvrnu v oblasti jednoho z pólů.

Planetka (3200) Phaeton na snímku pořízeném z radarových odrazů zachycených radioteleskopem Arecibo na ostrově Portoriko Autor: Arecibo Observatory/NASA/NSF
Autor: Arecibo Observatory/NASA/NSF

Jak uvádí Patrick Taylor, vědec a šéf skupiny planetárního výzkumu v Arecibu, nová pozorování naznačují, že Phaeton je tvarem podobný asteroidu Bennu, který brzy navštíví sonda OSIRIS-REx, ale samozřejmě je mnohem větší (vešlo by se do ní více než 1 000 Bennů). Pokud jde o tmavou skvrnu, jde o místo s horší radarovou odrazivostí, např. kráter, nebo jinou nerovnost / prohlubeň.

Rozlišení na snímku je pro zajímavost 75 metrů na pixel. Díky tomu lze odvodit, že Phaeton má průměr asi 6 km, což je o kilometr více, než se dříve očekávalo. Tím pádem je díky své velikosti a tomu, jak blízko se dostává dráze Země, druhým největším potenciálně nebezpečným tělesem pro Zemi. Radar je výborným nástrojem vědců, kteří vedou program ochrany Země před nebezpečím z vesmíru, protože pomáhá určit tvar planetky, její velikost i to jak rotuje, jak hrubý má povrch, jaké útvary na povrchu a pomáhá určit přesněji dráhu ve Sluneční soustavě.

Arecibo po hurikánu Maria celkem obstálo, ale přišlo o zdroje elektřiny Autor: Arecibo Observatory/NASA/NSF
Arecibo po hurikánu Maria celkem obstálo, ale přišlo o zdroje elektřiny
Autor: Arecibo Observatory/NASA/NSF
„Arecibo hraje důležitou úlohu ve výzkumu potenciálně nebezpečných těles díky svým unikátním vlastnostem,“ říká Joan Schmelzová z USRA, zástupkyně šéfa observatoře Arecibo. „Pilně jsme pracovali na tom, aby se anténa vrátila co nejdříve opět do provozu po devastujícím hurikánu Maria.“ Může to vypadat, že Arecibo je v cestě hurikánům běžně, ale obvykle to bez problémů ustojí. Toto byl od roku 1928 nejsilnější hurikán, který Portoriko zasáhl. Klíčem k úspěšnému návratu byly nakonec zdroje energie. A to jak elektrická vedení, tak záložní generátory.

Asteroid (3200) Phaethon byl objeven 11. října 1983 pomocí družicové observatoře Infrared Astronomical Satellite (IRAS). Arecibo provádělo pozorování planetky mezi 15. a 19. prosincem 2017. V době největšího přiblížení 16. prosince ve 13 hodin SEČ byla planetka 10,3 miliónů kilometerů od Země (asi 27× ze Země na Měsíc. Šlo o nejbližší průlet na dlouhá desetiletí. Blíže proletí až v roce 2093. Předchozí ještě bližší průlety nastaly v roce 1974 a 1931 (tehdy o polovinu blíže, než 2017), ale to ještě nebyl znám.

[1] NASA/JPL