Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Kometa Tichý se vrátila
Jana Tichá Vytisknout článek

Kometa Tichý se vrátila

Kometa Tichý pozorovaná při svém prvním návratu od objevu 3.2.2008.

Jediná kometa objevená v nynější České republice se po sedmi letech vrátila ke Slunci a k Zemi.

Kometu objevil astronom Miloš Tichý z jihočeské Observatoře Kleť v říjnu 2000. Patří mezi krátkoperiodické komety Jupiterovy rodiny. Její oběžná doba je 7,3 roku.

Přestože letošní návrat je z pozorovatelského hlediska dost nepříznivý, znovunalezli kleťští astronomové kometu Tichý na snímcích hvězdné oblohy pořízených v lednu a únoru 2008 poblíž předem vypočtené polohy. Jeví se cc. třikrát slabší než při objevu před sedmi lety. Kometa je obklopena malým oblakem prachu a plynů, takzvanou komou, nemá však viditelný ohon. Kometa Tichý je zaznamenatelná většími hvězdářskými dalekohledy s elektronickým záznamovým zařízením, není tedy viditelná pouhým okem. Návrat komety Tichý byl již publikován v cirkuláři Mezinárodní astronomické unie pod označením P/2008 C2 (Tichý).

Jihočeští astronomové nalezli navrátivší se kometu na snímcích pořízených pomocí 1,06-m teleskopu KLENOT na Kleti. Hvězdárna Kleť je známa objevy i dalším výzkumem komet a planetek. Hvězdárna Kleť je zřizována Jihočeským krajem, jehož přičiněním bude též letos významně zdokonalena mechanická část teleskopu KLENOT, aby byla ještě lépe využita jeho kvalitní optika pro další poznávání naší sluneční soustavy.

Absolutní většina v současnosti objevených komet připadá na konto astronomů z USA, případně Austrálie, Japonska a Číny. Kometa Tichý je výjimečná i tím, že to jedna z mála evropských komet. Za posledních osm let z Evropy nalezli kometu jen Miloš Tichý a německý astronom Sebastian Hönig.

Dodatek redakce: Další informace naleznete v článku na serveru komety.cz

Kometa 260P/McNaught

Snímek komety 260P/McNaught. Rozměry obrázku jsou 40 x 40 obloukových minut, proti originálu 2x zmenšeno, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se v souhvězdí Berana.