Úvodní strana  >  Články  >  Světelné znečištění  >  Startuje mezinárodní projekt o světelném znečištění

Startuje mezinárodní projekt o světelném znečištění

Projekt EU-RE-STAR
Autor: Marián Runkas

Hvězdárna a planetárium Brno zahájila ve spolupráci s řadou středoevropských planetárií realizaci velkého multimediálního projektu EU-RE-STAR (zkr. Scientists warn: Enlightenment but not redundant lights!), díky kterému vznikne první pořad pro digitální planetária o světelném znečištění na světě. Náklady na realizaci v průběhu dvou let dosáhnou 235 tisíc euro a jsou plně hrazeny z dotace Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

Světelné znečištění je novodobým, stále narůstajícím problémem, který ovlivňuje nejen kvalitu lidských životů, ale má také negativní účinky na faunu a floru. Světla v nočním prostoru jenom přibývá, ročně celosvětově kolem 6 procent. Pokud s tím nic neuděláme, budeme mít podle predikcí v roce 2030 noční prostředí na vesnici stejně světlé jako dnes ve městech. Problém je to navíc celoevropský, nezná hranic.

Řešením je používání osvětlení s regulovanou či omezenou intenzitou a vhodným složením vyzařovaného spektra. Některá místa jsou navíc osvětlována zbytečně či neúčelně. Motivem ke změně přitom může být veřejná diskuze, všeobecná popularizace, zvyšování povědomí veřejnosti o účincích světla v noci.

Hvězdárna a planetárium Brno se připojila k projektu EU-RE-STAR. Jeho účelem je vyrobit první pořad pro digitální planetária o světelném znečištění. Astronomové varují před nadbytečným světlem už mnoho let. U lidí způsobuje světelné znečištění bolesti hlavy, vyčerpání nebo úzkosti. V přírodě škodí nočním živočichům. Umělá světla způsobují problémy s navigací. Týká se to zejména hmyzu, který se za běžných okolností orientuje podle Měsíce. Světla v nočním prostoru přibývá ročně na celém světě kolem šesti procent.

Podle pesimistických předpovědí má být roce 2030 noční prostředí na vesnici stejně světlé, jako je dnes ve městech. Jako řešení doporučují hvězdáři instalaci osvětlení s regulovanou či omezenou intenzitou a vhodným složením vyzařovaného spektra. Navrhují také přestat svítit v místech, kde je to zbytečné či neúčelné.

Pořad pro planetária má na problém upozornit veřejnost. Je potřeba ho vyrobit ve speciálním formátu, aby se dal v hvězdárnách promítat. Vznikne ve slovenské, české, maďarské, německé, polské, rumunské a anglické verzi. Jeho pracovní název je Světlá tma. Součástí bude evropská osvětová kampaň ve velkých planetáriích a vědeckých parcích.

Projekt EU-RE-STAR vzniká pod vedením Hvězdárny a planetária Brno, za spolupráce Tudomanyos Ismeretterjeszto Tarsulata (Maďarsko), Planetarium Hamburg (Německo), Zielonogórski Osrodek Kultury (Polsko), Gesellschaft Österreichischer Planetarien (Rakousko), Complexul Astronomic Baia Mare (Rumunsko), Slovenská ústredná hvezdáreň (Slovensko). Byl zařazen do programu Erasmus+ (Cooperation for Innovation and the Exchange of Good Practices) a podpořen celkovou částkou 234 608 euro.

Štítky: EU-RE-STAR, Světelné znečištění