Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  17. vesmírný týden 2021

17. vesmírný týden 2021

Mapa oblohy 28. dubna 2021 ve 21:00 SELČ (Stellarium)

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 26. 4. do 2. 5. 2021. Měsíc bude v úplňku a brzy poté přízemí, nastane tedy superúplněk. Na večerní obloze je planeta Mars, ale rychle se k němu nízko nad západem přidá Merkur. Ráno nízko nad jihovýchodem jsou Saturn a Jupiter. Crew Dragon se čtyřčlennou posádkou zakotvil u ISS v rámci mise Crew-2 a posádka Crew-1 má přistát na Zemi. Vrtulníček Ingenuity na Marsu úspěšně provádí plánované lety. Před 1015 lety vybuchla supernova v souhvězdí Vlka a před 20 lety letěl na ISS první turista Dennis Tito.

Měsíc bude v úplňku v úterý 27. dubna v 5:32 SELČ. Díky tomu, že ten den se dostává i do přízemí, bude na obloze trochu větší. Takové situaci říkáme superúplněk, ale ještě lepší pak nastane koncem května. Teď v úterý totiž Měsíc zapadne a do přízemí se dostává, když je nad druhou polokoulí, ale za měsíc nastane přízemí, když bude u nás nad obzorem.

Na večerní obloze je vidět nad západem Mars (1,5 mag) procházející spodní částí Blíženců. Pomalu můžeme vyhlížet velmi jasný Merkur, který v druhé polovině týdne začne mít ideální podmínky viditelnosti. Zpočátku bude nízko nad obzorem, ale s jasností nejméně −1 mag bude velmi dobře viditelný. Každým dnem navíc rychle vylézá o něco výše.
Ráno nad jihovýchodem jsou Saturn (0,7 mag) a Jupiter (−2,2 mag). K naší smůle však jen velmi nízko nad obzorem.

Aktivita Slunce je nízká. Na povrchu bylo několik skupin skvrn a nejaktivnější oblast produkovala slabší erupce. Jak to na povrchu Slunce vypadá, lze kontrolovat na aktuálním snímku SDO.

Crew Dragon 23. dubna úspěšně odstartoval k ISS. Unikátní bylo, že první stupeň rakety byl použit již podruhé a úspěšně přistál na mořské plošině. Kabina lodi Endeavour už také letěla podruhé. V rámci mise Crew-2 se na stanici dostala další čtyřčlenná posádka dlouhodobé Expedice 65. V týdnu se tedy vrátí posádka Crew-1. Unikátní situace, kdy u stanice kotví dvě soukromé kosmické lodi Resilience a Endeavour tedy vydrží jen do 28. dubna, kdy má dojít k odpojení lodi a přistání v oceánu u východního pobřeží USA (podle plánu odpojení 13:05 a přistání 18:40 SELČ).

Vrtulníček Ingenuity zvládl první klíčový let, když v pondělí dokázal, že na Marsu lze tímto způsobem opravdu létat. Vznesl se tři metry vysoko, otočil se a opět přistál. Následoval v pátek druhý let. Testoval se let do výšky pět metrů, pak vrtulník couvl dva metry dozadu, poté se otočil dvakrát o 90° a po návratu dva metry vpřed přistál. V neděli 25. 4. proběhl třetí let. Vrtulníček se při něm měl pohybovat 50 metrů směrem na sever a zase zpátky. Snad se na barevném snímku přední kamerou objeví i vozítko Perseverance. Mimochodem přístroj MOXIE v těle roveru poprvé vyrobil kyslík rozkladem oxidu uhličitého z atmosféry Marsu.

Centrální stupeň rakety SLS je po testech na Stennisově sředisku naložen do člunu Pegasus a bude přepraven na Floridu, kde proběhnou přípravy rakety ke startu na konci roku nebo začátku dalšího.

28. dubna 2001 (20 let) odstartoval do vesmíru první vesmírný turista – Dennis Tito. Jeho let trval 7 dnů, z toho 5 na stanici ISS a byl doprovázen určitými nesouhlasnými reakcemi ze strany NASA, protože let proběhl bez souhlasu partnerů tohoto mezinárodního projektu. Tito zaplatil ruské straně 20 milionů dolarů. Podrobněji o letu psal portál iDNES.

Na přelomu 30. dubna a 1. května roku 1006 (1015 let) byla spatřena supernova v souhvězdí Vlka. O hvězdě víme, že šlo původně o bílého trpaslíka, na kterého přetékala hmota ze sousední hvězdy. Po výbuchu byla jasnější než Venuše.

• Merkur a Venuše na večerní obloze
  • Meteorický roj Éta Akvaridy
  • výročí: Mercury-Redstone 3, Freedom 7, Alan Shepard, 1. Američan ve vesmíru
  • výročí: Mariner 8, neúspěšný start k Marsu

Mapa oblohy s úkazy v dubnu ke stažení v PDF.

Štítky: Vesmírný týden, Dennis Tito, Supernova 1015